zondag, 4. september 2005 - 10:59

Doorzichtige Porsche

Porsche zet een nieuw concept in voor het testen en ontwikkelen van elektronica. De “glazen� Porsche is een rijdend laboratorium dat goed zicht biedt op alle onderdelen. Voor de doorontwikkeling van betrouwbare elektronische systemen gebruiken de Porsche ingenieurs een wereldwijd uniek rijdend laboratorium. In de “glazen� terreinwagen kunnen toekomstige elektronicasystemen op een ongekend vroeg tijdstip tijdens rijden in de praktijk getest worden. Deze voorsprong zal er toe bijdragen, betrouwbare en hoogpresterende Porsche-elektronicasystemen te kunnen ontwikkelen.

Gemakkelijk toegankelijk
Door grote openingen in portieren, deksel en spatborden van de Cayenne, die voor testritten zijn afgedekt met doorzichtige kunststof kunnen de ontwikkelaars bijna alle elektrische en elektronische verbruikers, kabelstrengen en aansluitingen direct zien, controleren en vervangen. Met uitzondering van de bestuurdersstoel zijn interieurbekleding, stoelen en instrumentenpaneel verwijderd, zodat de in het interieur geplaatste elektronische bouwdelen vrij toegankelijk zijn.

Hierdoor biedt de “glazen� Cayenne tegelijkertijd twee voordelen: Enerzijds kunnen alle ontwikkelaars oude en nieuwe functies inclusief sensoren en verbruikers alsmede de infrastructuur voor elk willekeurig Porsche voertuig zonder veel moeite na maken. Daarbij speelt het geen rol, of de functie oorspronkelijk in de Cayenne aanwezig is. Een automatisch uitschuivende achterspoiler kan worden getest als het complete bouwdeel inclusief regeling in het interieur van de Cayenne gemonteerd wordt. Anderzijds is de betrouwbaarheid niet alleen door nieuwe componenten, maar ook het samenspel in het totale systeem onder realistische rij-omstandigheden direct aan te tonen.

Tijdswinst
De Porsche ingenieurs kunnen met het rijdende laboratorium ongeveer een jaar eerder dan nu het geval is, beginnen met de controle van de complete boordelektronica van nieuwe modelgeneraties. Een significante tijdwinst in het kader van een totale ontwikkelingstijd van slechts enkele jaren. Tot nu toe was de systeemtest onder realistische omstandigheden op zijn vroegst tijdens de bouw van de eerste prototypes mogelijk. Nu kunnen met de “glazen� Porsche op ieder gewenst moment milieu-invloeden zoals hitte, koude of luchtvochtigheid alsmede schokken in de praktijk gemeten worden. De vroege teststart komt ten goede aan de kwaliteitsverhoging en ook voor de Porsche-typische afstemming blijft meer tijd over.

Testfilosofie
Het rijdende laboratorium vormt een verder punt in de pyramidevormige testfilosofie van de elektronica-ontwikkeling van Porsche. De basis wordt gevormd door de kwaliteitsgarantie van de toeleverancier, gevolgd door uitgebreide beproevingen door de Porsche ingenieurs. Daartoe behoren onder anderen virtuele simulaties of tests op controlebanken. De zogenoemde “totaalsysteemverificatie� kan echter pas starten wanneer in een rijdend voertuig onder realistische omstandigheden signalen gegenereerd en zeker verwerkt kunnen worden. Daarbij is het bij Porsche een beproefd principe om steeds minder veranderingen door te voeren naarmate de start van de serieproductie naderbij komt.

Elektronica blijft toenemen
Momenteel werken de elektronica-ontwikkelingingenieurs aan een tweede netwerkgeneratie. In de nieuwe architectuur wordt systematisch vastgelegd, welke taken welk regelapparaat toegewezen worden, hoeveel computers in gebruik zijn en hoe de communicatielijnen lopen. Kern van deze opbouw is een standaard platform dat later in alle nieuwe modellen zal worden gebruikt. Juist voor dit ontwikkelingswerk is het rijdende elektronicalaboratorium een uitstekend gereedschap.
Categorie:
Tag(s):