woensdag, 17. januari 2007 - 10:37

Friesland promotie in Duitsland van start

Friesland

Minister Veerman van Landbouw opent vrijdag de Friesland stand op de Grüne Woche in Berlijn. Fryslân Marketing timmert dit jaar in Duitsland extra aan de weg om meer Duitse toeristen te werven.

Deze extra activiteiten zijn mogelijk doordat provincie en bedrijfsleven aanmerkelijk meer budget beschikbaar stellen dan voorgaande jaren. Speerpunten zijn de watersport in Friesland en vakantie op de Waddeneilanden. Nu ook in Duitsland de economie opveert, verwacht Fryslân Marketing dat de recente groei van het Duitse toerisme in Friesland zal doorzetten.

De Grüne Woche is met ruim 400.000 bezoekers één van de grootste beurzen in Duitsland. In het Holland paviljoen is traditioneel veel vraag naar toeristische informatie. Directeur Paul van Gessel van Fryslân Marketing is bijzonder ingenomen met de samenwerking met het ministerie van Landbouw. “We zijn hier vorig jaar tijdens de WK Voetbal mee begonnen en het levert goede resultaten op. Duitse toeristen tonen veel belangstelling voor Friesland vanwege de watersportmogelijkheden, de rust en de ruimte. De Friese 11-steden zijn voor hen dan het onverwachte toefje slagroom op de taart�.

Tot nu toe beperkte de promotie zich tot de 2 westelijke Duitse deelstaten. Vanaf dit jaar gaat Fryslân Marketing ook verder Duitsland in.

Behalve minister Veerman komen ook 8 leden van de Tweede Kamer naar de Grüne Woche om het grote belang van de regio Berlijn en de Oost-Duitse markt aan te geven. Hun aanwezigheid staat bovendien garant voor extra aandacht in de Duitse pers. Fryslân Marketing zal als vervolg daarop een persreis naar Friesland organiseren. Behalve in Berlijn presenteert Friesland zich ook in tal van andere grote steden in Duitsland. Verder wordt de Duitstalige internetsite uitgebouwd met extra watersport informatie.

Toerisme is voor Friesland bijzonder belangrijk. Nu al is ruim 11% van de Friezen werkzaam in het toerisme. Friesland wil de komende jaren een groei van 15% realiseren, met name in de watersport. De Duitse markt is daarbij bijzonder belangrijk. De Provincie heeft haar bijdrage dan ook met € 750.000,- verhoogd tot ruim € 1 mln. Daarnaast investeert het bedrijfsleven in de activiteiten van Fryslân Marketing. Zo hebben de Friese watersportbedrijven een jaarlijkse bijdrage van € 100.000,- vrijgemaakt voor extra watersport promotie.

Behalve in Duitsland en Nederland is Fryslân Marketing actief in België, Luxemburg, Noord-Frankrijk, Denemarken en Scandinavië. Zij werkt daarbij veelal samen met het Nederlands Bureau voor Toerisme. Paul van Gessel: “De samenwerking met Landbouw en met Buitenlandse Zaken levert daarnaast veel onverwachte kansen op voor Friesland promotie. Zo zijn wij door Landbouw uitgenodigd mee te gaan naar een 10-daagse Holland presentatie op het Plein van de Hemelse Vrede in Beijing. Het past nog niet helemaal in onze strategie, maar we gaan er serieus over nadenken�.
Provincie:
Tag(s):