zondag, 2. november 2008 - 21:41

Hamilton ondanks zege Massa wereldkampioen in knotsgekke ontknoping

Ondanks een overwinning van Felipe Massa is het Lewis Hamilton die zich kampioen van 2008 mag noemen. Op het circuit van Interlagos leek Timo Glock eerst nog roet in het eten van de Brit te gooien. In de laatste bocht pakte de 23-jarige Hamilton echter alsnog die belangrijke vijfde plaats en daarmee de titel.

Overwinnaar Massa leek in de laatste ronden van de race alsnog op miraculeuze wijze het kampioenschap binnen te slepen, maar huilde later op het podium geen tranen van geluk, maar van verdriet. Renault-rijder Fernando Alonso (tweede) en voormalig wereldkampioen Kimi Raikkonen (derde) stonden naast Massa op het podium.

Start: Op een vochtig recht stuk gaat het veld van start. De kopmannen komen allen veilig door de eerste bocht. In het achterveld raakt Nico Rosberg de wagen van David Coulthard. De Schot tikt hierdoor buiten zijn schuld Nakajima in de rondte. Ook Nelsinho Piquet staat met een kapotte achtervleugel naast de baan. Barrichello maakt een goede start en klimt vanaf plek vijftien naar elf. Kovalainen valt twee plaatsen terug: Vettel pakt de Fin in de vierde bocht, die vervolgens Alonso buitenlangs ziet komen. Kubica start vanuit de pits en begint als enige coureur op droogweerbanden.

Ronde 2: De Safety Car komt naar buiten. Massa, Trulli, Raikkonen, Hamilton, Vettel, Kovalainen en de rest van het veld rijden langs de wagen van Coulthard, die weggetakeld wordt. De Formule 1-carrière van de Schot zit erop.

Ronde 4: De Safety Car komt binnen, Massa leidt het veld bij de herstart. Kovalainen probeert Alonso terug te pakken, maar zijn poging mislukt op het vochtige circuit. Aan het einde van het rechte stuk pakt Nick Heidfeld een plekje terug ten opzichte van Barrichello. Twee ronden later heeft hij Webber te grazen en ligt tiende.

Ronde 7: De coureurs moeten het bijzonder voorzichtig aan doen, want het circuit is op sommige punten verraderlijk glad. Raikkonen zit vast achter Trulli, die per ronde een seconde verliest op leider Massa. Er komen meer droge plekken op het circuit en teams maken zich op om alweer snel terug te wisselen naar droogweerbanden.

Ronde 8: Rosberg is de eerste coureur die de pits bezoekt voor slicks. Sutil, Nakajima, Glock en Button komen binnen. Jenson Button prikt zijn Honda aan het einde van de pits net voor de Williams van Nakajima.

Ronde 9: Vettel en Alonso zijn de volgende die voor slicks kiezen. Ook Webber komt binnen. De beide Ferrari’s rijden nog rond op hun intermediates. Er ligt een hoop rotzooi in de pits van Honda: een brandslang is gesprongen en de monteurs vegen snel het witte schuim uit de pitbox.

Ronde 10: Felipe Massa is de eerste uit de kopgroep die kiest voor droogweerbanden en geeft de leiding kortstondig uit handen. Jarno Trulli leidt nu de race, Massa komt als vierde de baan weer op. Trulli en Raikkonen, Hamilton gaan nu ook de pits in voor droogweerbanden. Dit was het juiste moment, want de intermediates zitten onder de blaren. Raikkonen komt voor Trulli en Hamilton de baan op. Na de eerste serie stops pakt Massa de leiding terug, gevolgd door Vettel, Alonso, Raikkonen, Fisichella, Trulli, Hamilton en Glock.

Ronde 14: Trulli verremt zich in de eerste bocht en ziet Hamilton, Glock en Bourdais aan zich voorbij gaan. Natte omstandigheden en coureurs op slicks: de spanning neemt toe. Hamilton ligt zesde, wat momenteel betekent dat Massa virtueel kampioen is. De McLare-coureur zit vast achter de Force India van Fisichella. Of dit een groot probleem is, met het oog op de vergaande onderhandelingen tussen Force India en Mercedes over motoren en het KERS-systeem, moet nog blijken. Hamilton rijdt voorzichtig en neemt absoluut geen risico’s achter de Italiaan.

Ronde 15: Massa rijdt vooraan het veld en laat de snelste rondetijd noteren. Achter hem volgen Vettel en Alonso.

Ronde 17: Hamilton pakt Fisichella op het rechte stuk, tot grote vreugde van zijn vriendin Nicole Scherzinger. Hamilton is nu virtueel kampioen. Fisichella is momenteel de langzaamste coureur op de baan. Bourdais maakt een fout bij het opkomen van het rechte stuk: Trulli profiteert, maar bij het inhalen van Bourdais drukt hij de Fransman op het natte gras. De Toro Rosso-coureur verliest drie plaatsen.

Ronde 19: Vettel laat de snelste ronde noteren en komt langzaam dichter bij leider Felipe Massa. Hamilton, die nog steeds vijfde ligt, verliest elke ronde tijd op de leiders in de wedstrijd. Ook Glock, die goede rondetijden laat noteren, is Fisichella gepasseerd.

Ronde 21: Massa reageert direct op de tijden van Vettel en pakt opnieuw de snelste rondetijd. De eerste drie coureurs zitten op slechts 2,5 seconde van elkaar, Raikkonen volgt als vierde op ruim twaalf seconden. De ideale lijn is inmiddels vrijwel helemaal droog, maar buiten het droge spoor is het nog steeds verraderlijk glad en zullen de coureurs zeer voorzichtig moeten blijven.

Ronde 25: Het is stuivertje wisselen tussen Vettel en Massa: om de beurt rijden de Duitser en de Braziliaan de snelste ronde. Heidlfeld ligt tiende en sluit aan achter het groepje met Fisichella, Trulli en Kovalainen. Kovalainen haalt Trulli in, terwijl Vettel zijn tweede stop maakt en terugvalt tot plaats zes. Kovalainen heeft er zin in en pakt een ronde later ook Fisichella voor plaats zeven.

Ronde 29: Leider Massa krijgt met de eerste achterblijvers te maken. Hij zet Nakajima op een ronde achterstand. Twee ronden later wordt ook Kubica op een ronde gezet. Hamilton heeft inmiddels op het bijna volledig droge circuit zijn ritme gevonden en is de snelste man op de baan. Totdat Glock over de meet komt: zijn rondetijd is erg goed en hij nadert Lewis Hamilton, die vierde ligt.

Ronde 34: Met een ronde van 1.13,733 is Massa de snelste man op de baan. Even zitten alleen de eerste zeven coureurs in dezelfde ronde. Vanaf de achtste plaats van Fisichella zijn alle rijders op een ronde achterstand gezet.

Ronde 37: Glock maakt vanaf plaats vijf zijn tweede pitstop. Hij valt terug naar plek veertien, achter Nico Rosberg. Wel zit hij vol brandstof en zal dit zijn laatste stop zijn. Massa bezoekt de pits. Hij komt terug op de baan als vierde, vlak voor Vettel. Bourdais en Fisichella maken hun stop. De Italiaan verliest veel tijd in de pits omdat zijn motor afslaat. Zijn kans op punten lijkt voorbij.

Ronde 39: Alonso, die twee ronden aan de leiding heeft gelegen, komt binnen voor zijn tweede stop. Als hij wegrijdt, komt Hamilton binnen. Alonso komt achter Vettel als vierde weer buiten, maar hoort over de radio dat Vettel nog een keer naar de pits moet. Hamilton valt terug tot de zesde plaats, Raikkonen leidt de wedstrijd. Nog steeds ligt Hamilton op koers voor het kampioenschap.

Ronde 41: Kovalainen maakt vanaf plek vijf zijn tweede stop, ook Heidfeld stopt. Dan maakt Raikkonen zijn tweede pitstop en geeft de leiding weer terug aan Massa. De Fin ligt vierde, achter Vettel en Alonso en voor Hamilton.

Ronde 45: Barrichello ziet teamgenoot Button langszij komen op het rechte stuk. Het gaat om een plek in de achterhoede: Button ligt elfde, Barrichello twaalfde. Kubica, ligt vlak voor zijn tweede stop kleurloos vijftiende en maakt een zeer slecht weekend mee. Kort rijdt hij achter Lewis Hamilton aan. Hij ligt echter een volle ronde achter de Brit, die met een vrijwel zekere vijfde plaats op weg lijkt naar de titel.

Ronde 51: Vettel maakt zijn derde en laatste stop en valt hiermee terug tot plaats vijf, achter Hamilton.

Ronde 56: Alonso hoort dat er mogelijk nog regen verwacht wordt aan het einde van de race. De teams worden continue op de hoogte gehouden van de meest recente weersomstandigheden. Raikkonen ligt derde en komt langzaam naderbij aan Alonso. De buien hangen rondom het circuit, maar het is nog droog.

Ronde 63: Opnieuw vallen er druppels, maar echt hard regenen doet het nog niet. Massa, Alonso, Raikkonen en Hamilton rijden verder op hun slicks. Heidfeld, Rosberg, Bourdais, Barrichello en Webber kiezen echter voor intermediates. In de pitstraat begint het echter voorzichtig te regenen. Vettel zit op de staart van Hamilton.

Ronde 64: Alonso en Raikkonen komen binnen voor intermediates. Massa en Vettel rijden door, terwijl ook Hamilton de pits induikt. Hij komt als vijfde de baan weer op. Nog steeds is hij virtueel kampioen. De spanning loopt steeds verder op.

Ronde 65: Ook Massa kiest voor intermediates. Hij slaat een kruisje voordat hij stopt bij zijn team. De baan glimt nog niet, maar wordt nog steeds natter. Massa blijft ook na zijn stop aan de leiding.

Ronde 66: Massa, Alonso, Raikkonen, Glock, Hamilton en Vettel zijn de eerste zes coureurs op de baan. Glock heeft zijn vierde plaats te danken aan zijn keuze om niet de pits te bezoeken. Hij is de enige uit de kopgroep die nog op droogweerbanden rondrijdt.

Ronde 69: Kubica ontdoet zich eerst bij Vettel en vervolgens bij Hamilton van zijn ronde achterstand. Hamilton gaat echter te wijd bij het opkomen van het rechte stuk. Vettel passeert de titelkandidaat en pakt zo de vijfde plaats af. Plotseling is Massa virtueel kampioen.

Ronde 70: Massa leidt de race. Hamilton probeert uit alle macht Vettel in te halen op een steeds nattere baan. Als de McLaren-coureur als zesde finisht, dan gaat de titel naar Felipe Massa. De regen komt steeds harder naar beneden.

Finish: Massa maakt geen fout en zegeviert voor eigen publiek. Nu is het wachten op Lewis Hamilton. Alonso is tweede, Raikkonen derde. Hamilton lijkt het opnieuw nét niet te halen. Maar Timo Glock kan zijn vierde plek niet vasthouden. In de allerlaatste bocht komt Hamilton langszij en pakt de vijfde plaats, finisht en is wereldkampioen van 2008.
Categorie:
Tag(s):