donderdag, 10. oktober 2013 - 14:37 Update: 03-07-2014 0:51

BMW lanceert de nieuwe BMW i3 in Nederland

BMW lanceert de nieuwe BMW i3 in Nederland

De BMW i3 is het eerste volledig elektrisch model van het submerk BMW i, dat zich volledig richt op duurzame mobiliteit. De vier persoons auto valt op door zijn unieke LifeDrive-constructie en door zijn design, met een sportief ogende ‘black belt’ over motorkap, dak en achterklep. De wielen staan dicht op de hoeken van de carrosserie, voor een stabiele en dynamische wegligging. Door het ontbreken van de B-stijlen – dankzij het gebruik van het stevige, lichtgewicht carbon- en de in tegengestelde richting openslaande voor- en achterportieren, is de instap zeer comfortabel. De nieuwe BMW i3 wordt leverbaar vanaf 35.500 euro.

BMW introduceert de nieuwe, duurzame, elektrische en grotendeels van lichtgewicht carbon gemaakte BMW i3 in Amsterdam. BMW Group kiest voor de internationale presentatie van de duurzame BMW i3 voor Nederland vanwege de goede infrastructuur en de voortrekkersrol die Nederland inneemt als het gaat om elektrische mobiliteit. Nederland is een dichtbevolkt land met zo’n 7 miljoen mensen in een straal van 50 kilometer waarvan de meesten dagelijks met de auto op en neer naar hun werk gaan. Nederland heeft een goede infrastructuur zowel voor verkeer als voor laden. Nu al zijn er 4500 publieke laadpalen en dat aantal gaat in rap tempo omhoog. De BMW i3 is het eerste model van BMW dat vanaf de tekentafel is ontwikkeld voor elektrische aandrijving. Dat gaf de ontwerpers volledige vrijheid op het gebied van design en de plaatsing van de elektrische systemen. Het resultaat is een duurzame, karaktervolle BMW met een dynamische uitstraling, een ruim interieur en ideale afmetingen voor stadsgebruik. Zowel de aandrijflijn en de elektromotor (125 kW (170 pk) vermogen en 250 Nm trekkracht) als de lithium-ion-accu (22 kWh, waarvan 18,8 kWh effectief bruikbaar) en de voertuigarchitectuur van de BMW i3 zijn in eigen huis ontwikkeld. Bij de productie wordt zo’n 50 procent minder energie en 70 procent minder water verbruikt dan gemiddeld bij de andere BMW modellen. De fabriek in Leipzig betrekt zijn elektriciteit geheel van windenergie. Voor de productie van het CFRP (carbon-fibre reinforced plastic) voor de Life & Drive-bodyconstructie in het Amerikaanse Moses Lake wordt gebruikgemaakt van met waterkracht opgewekte elektriciteit. Veiligheid CFRP, het met koolstofvezel versterkte kunststof waarvan de Life-module is geconstrueerd, combineert extreme stijfheid met een 50 procent lager gewicht in vergelijking tot staal. CFRP compenseert niet alleen het extra gewicht van de lithium-ion-accu (circa 230 kg) die in de bodem van de BMW i3 is gemonteerd. Het zorgt ook voor een optimale bescherming van de accu. Verdere gewichtsbesparing is bereikt door het gebruik van magnesium voor delen in het interieur en aluminium voor de wielen en diverse onderstelcomponenten. De motor weegt slechts 50 kg. Uiteindelijk is een uitzonderlijk laag voertuiggewicht van 1.195 kg bereikt, terwijl de crashbestendigheid van het allerhoogste niveau is. Zelfs bij een frontale offset crash met een snelheid van 64 km/uur blijft het passagierscompartiment volledig intact. De aluminium crashstructuren aan de voor- en achterzijde van de Drive-module vangen de klap op om letsel voor de inzittenden te beperken. Laag zwaartepunt De uitzonderlijk stijve carrosserie, het lage voertuiggewicht, het sportief afgestelde onderstel en de achterwielaandrijving zorgen voor het typerende, dynamische BMW-rijkarakter. Dankzij de directe stuurrespons en de draaicirkel van slechts 9,86 meter is de BMW i3 vooral wendbaar en eenvoudig te manoeuvreren. De specifiek voor de BMW i3 ontwikkelde 19 inch wielen (155/70 R19) bieden een optimale balans tussen minimale rolweerstand en optimale grip. Optioneel zijn er ook 20-inch exemplaren. Net als in andere BMW modellen dragen ABS, Brake Assist, Dynamic Brake Control (DBC) en Dynamic Traction Control (DTC) bij aan de stabiliteit en veiligheid. Tot de uitrusting behoren onder meer automatische transmissie, E-call, USB- en AUX-aansluitingen, airconditioning, een met leer bekleed stuurwiel, dagrijverlichting, Park Distance Control (PDC) met sensoren achter en een laadkabel. Hoge prestaties De exclusief voor de BMW i3 ontwikkelde elektromotor biedt een lineaire vermogensoutput tot in de hogere toerenregionen. De aandrijfkrachten worden via een eentrapstransmissie naar de achterwielen gestuurd. De prestaties van de BMW i3 zijn van hoog niveau. De sprint van 0 naar 60 km/u vergt 3,7 seconden en van 0 naar 100 km/u 7,2 seconden. De acceleratie van 80 naar 120 km/u is in minder dan vijf seconden geklaard. De topsnelheid is begrensd op 150 km/u. Met een volle accu is de BMW i3 in staat een afstand van 130 tot 160 kilometer af te leggen. In de energiebesparende ECO PRO- en ECO PRO+-modi zelfs tot 20 kilometer extra. In stadsverkeer is de recuperatie-modus actief. Zodra het gaspedaal wordt losgelaten, fungeert de elektromotor als generator. Dit heeft een remmend effect, waardoor het rempedaal in stadsverkeer nauwelijks hoeft te worden gebruikt (‘single-pedal control concept’). Bij hogere snelheden, bijvoorbeeld op de snelweg, is de ‘coasting’-modus actief, die de aandrijving ontkoppelt bij het loslaten van het gaspedaal. Black belt Met een lengte van 3.999 mm, een breedte van 1.775 mm en hoogte van 1.578 mm oogt de auto compact en tegelijk dynamisch. De dicht bij de hoeken van de carrosserie geplaatste wielen en de korte overhang voor en achter versterken dat beeld en dragen bij aan het stabiele en koersvaste rijgedrag dat zo kenmerkend is voor BMW. Andere kenmerken in het design zijn de ‘black belt’ over motorkap, dak en achterkant, en de ‘stream flow’-knik op de flanken, waardoor de achterste zijruiten groter zijn voor meer licht en een ruimtelijk gevoel in het interieur. De body van met koolstofvezel versterkte CFRP-kunststof is zo stijf dat B-stijlen tussen de voor- en achterportieren overbodig zijn. De portieren openen daardoor in tegengestelde richting van elkaar. Die opzet bevordert in hoge mate de toegankelijkheid van het interieur en versterkt ook het eigen karakter van het design. De U-vormige koplampen en eveneens U-vormige LED-achterlichten zijn eveneens een kenmerk van de BMW i3, evenals de grotendeels van glas gemaakte achterklep, die toegang geeft tot een bagageruimte van 260 liter en 1.100 liter bij omgeklapte stoelleuningen achter. Range extender De BMW i3 is de eerste elektrisch aangedreven auto die optioneel leverbaar is met een ‘range extender’. De 650 cc tweecilinder benzinemotor van 25 kW (34 pk), die bovenop de elektromotor wordt gemonteerd, vergroot de actieradius tot zo’n driehonderd kilometer; dan blijft de uitstoot van CO2 13 g/km. De ‘range extender’ heeft geen invloed op de bagageruimte en de brandstoftank (9 liter) bevindt zich aan de voorzijde van de auto. De accu van de BMW i3 kan worden opgeladen via een conventioneel stopcontact en via de BMW i Wallbox, die thuis of op het werk kan worden geïnstalleerd. Met behulp van een snellader duurt het slechts 30 minuten om de accu voor 80 procent op te laden. Connectiviteit De BMW i3 zet de nieuwe maatstaf op het gebied van connectiviteit. De standaard aanwezige SIM-kaart is de sleutel tot talloze diensten via BMW ConnectedDrive, waaronder Intelligent Emergency Call. Het navigatiesysteem Professional toont beschikbare laadpunten en indien de eindbestemming buiten bereik ligt, wordt automatisch een efficiënte alternatieve route berekend. Een speciaal voor BMW i ontwikkelde dienst is de BMW i Remote app met Pedestrian Navigation-functie. Hiermee kan via de smartphone de route van de parkeerplaats naar de eindbestemming worden getoond. De Remote app toont ook informatie over de status van de accu, het rijbereik van de auto en beschikbare laadpunten. Via de app kunnen bovendien de airconditioning en de verwarming op afstand worden bediend. Voor de BMW i3 is tevens het meest recente, zeer uitgebreide pakket aan veiligheidssystemen en assistentiesystemen van ConnectedDrive verkrijgbaar. Zoals onder meer Driving Assistant Plus, Parking Assistant en Traffic Jam Assistant waarbij tot 40 km/h de auto zelfstandig een veilige afstand tot de voorligger bewaart door gas te geven en te remmen. Het voert zelfs stuurcorrecties uit om de auto binnen de rijstrook te houden. Ook behoren Pedestrian Recognition en Collision Warning met automatisch afremmen tot de mogelijkheden. Ook BMW Online Entertainment, Concierge Services en Real Time Traffic Information zijn als optie beschikbaar. 360° ELECTRIC Onder de noemer 360° ELECTRIC biedt BMW i een uitgebreide reeks assistentiesystemen en mobiliteitsdiensten. Behalve de BMW i Wallbox zitten hierbij ook de ChargeNow Card, toegang tot het deelautoprogramma DriveNow en de mogelijkheid om een beperkt aantal dagen per jaar gebruik te maken van een conventionele BMW, bijvoorbeeld om lange afstanden af te leggen. Het serviceniveau van de BMW i3 is identiek aan dat van andere BMW’s. De accu wordt continu gemonitord en problemen kunnen via een diagnose direct worden opgespoord. Duurzame materialen Natuurlijke materialen als leer, hout en wol versterken het premium en tegelijk duurzame karakter van de BMW i3. Veel andere materialen zijn afkomstig van recycling en zijn ook opnieuw weer te recyclen. De stoelen zijn voorzien van zeer dunne rugleuningen voor maximale ruimte achterin. De zitpositie is hoger dan gemiddeld voor een goed uitzicht rondom. De bedieningshendel voor het inschakelen van de transmissie zit op de stuurkolom. Het instrumentenpaneel en de display (6,5 of 8,8 inch) van BMW iDrive zijn vrijstaande elementen op het dashboard. Er is te kiezen uit vier interieurstijlen: Atelier, Loft, Lodge en Suite. De levering van de BMW i3 op de Nederlandse markt start in november, voor een prijs van 35.500 euro. Met ‘range extender’ komt de prijs op 39.990 euro. Het leasetarief is 599 euro per maand (ex. BTW), op basis van Full Operational Lease, een looptijd van 48 maanden en een kilometrage van 15.000 per jaar. Verkoop via i agenten, onderhoud bij servicepartner Producten en diensten van BMW i worden aangeboden via een multi-verkoopkanaal, bestaande uit erkende BMW i agenten, een Customer Interaction Center (CIC) en een online platform. De verkoopkanalen zijn volledig met elkaar verbonden, zodat klanten in elk deel van het aankoopproces kunnen bepalen welk kanaal ze gebruiken. In de Nederlandse dealerorganisatie is al een aantal BMW i agenten geselecteerd en later worden dat er nog meer. Het onderhoud van de BMW i3 kan door BMW i servicepartners uitgevoerd worden.
Categorie: