donderdag, 13. maart 2014 - 9:17 Update: 03-07-2014 0:40

Gebruik van mobiel internet stijgt explosief

foto van mobiel internet | fbf
Foto: fbf
Den Haag

Het gebruik van mobiel internet stijgt explosief. Het aantal smartphones en tablets is volgens de Autoriteit Consument & Markt (ACM) met toegang tot mobiel internet steeg van 9,8 miljoen naar 11 miljoen stuks.

22% van de klanten van de telecomaanbieders heeft een sim-only abonnement en 32% een prepaid aansluiting. Bijna de helft (46%) van de klanten heeft een abonnement met ‘gratis’ toestel. Doordat zoveel consumenten een abonnement met ‘gratis’ toestel hebben zijn de kosten voor mobiel bellen in Nederland relatief hoog, omdat de kosten voor dit toestel verrekend worden in het abonnement.

Kleinere onafhankelijke telecomaanbieders winnen licht terrein op KPN, Vodafone en T-Mobile. Kabelaanbieders UPC en Ziggo hebben met mobiel bellen een beperkt marktaandeel, maar bieden met hun wifi-netwerk een groot draadloos bereik voor mobiel internet. ACM verwacht daarnaast dat met het eigen netwerk van Tele2 de concurrentie op de mobiele markt toeneemt met een nog beter aanbod voor de consument.

De positie van KPN op de zakelijke markt is onverminderd sterk. Doordat kabelaanbieders vaak geen netwerk hebben op bedrijventerreinen is er minder keuze voor bedrijven.

Categorie: