donderdag, 18. juni 2015 - 10:58 Update: 18-06-2015 12:10

CBS: Consumenten zijn meer gaan besteden

Foto van digitale televisies in winkel | Archief EHF
Foto: Archief EHF
Den Haag

Consumenten hebben in april 1,5 procent meer besteed aan goederen en diensten dan in april 2014, meldt CBS vandaag. Ze hebben vooral meer besteed aan gas, huishoudelijke apparaten en woninginrichting. Het vertrouwen van consumenten is in juni verder toegenomen.

De consumptiecijfers zijn gecorrigeerd voor prijsveranderingen en veranderingen in de samenstelling van de koopdagen.

Meer besteed aan gas, huishoudelijke apparaten en woninginrichting

Ook in april 2015 hebben consumenten weer meer gas verbruikt dan in dezelfde maand een jaar eerder. Vooral hierdoor waren de bestedingen aan overige goederen, waaronder energie, 6 procent hoger dan in april 2014. Consumenten gaven in april 2 procent meer uit aan duurzame goederen dan een jaar eerder. Ze besteedden vooral meer aan huishoudelijke apparaten, woninginrichting, kleding en schoenen. Aan voedings- en genotmiddelen gaven consumenten daarentegen iets minder uit dan een jaar eerder.

Ten slotte gaven ze 0,9 procent meer uit aan diensten, zoals woninghuur, reizen met bus of trein, bezoek aan restaurant of kapper, en verzekeringen. Uitgaven aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen uit.

Omstandigheden voor consumptie na april verder verbeterd

Volgens de Consumptieradar van CBS zijn de omstandigheden voor de consumptie door Nederlandse huishoudens na april verder verbeterd. De consumptieradar laat aan de hand van zes indicatoren zien of de omstandigheden voor de Nederlandse consumptie gunstiger of minder gunstig zijn geworden. De verbetering in juni ten opzichte van mei komt doordat consumenten aanzienlijk minder negatief waren over hun eigen financiële situatie in de komende 12 maanden dan een maand eerder. Daarnaast was het oordeel van consumenten over de toekomstige werkgelegenheid een stuk positiever dan vorige maand.

Categorie:
Provincie:
Tag(s):