vrijdag, 30. januari 2015 - 10:11

FNV Handel: Distributiecentrum Lidl in Tiel neemt verbeterpunten werknemers over

FNV Handel: Distributiecentrum Lidl in Tiel neemt verbeterpunten werknemers over
Tiel

Het management van Lidl-distributiecentrum in Tiel heeft op één na alle verbeterpunten die werknemers aandroegen overgenomen. Zo worden de roosters niet meer dagelijks veranderd, worden werknemers niet meer verplicht om over te werken en zijn er maatregelen genomen om de veiligheid op de werkvloer te vergroten.

Kaderlid Jacub Jakubczak: “Het loont om als werknemers samen in gesprek te gaan met de werkgever. En wij zijn blij dat Lidl heeft geluisterd. Want door deze verbeteringen kunnen we ons werk nu beter, veiliger en gemotiveerder doen.”

Petitie voor gewoon goed werk

In november overhandigden de werknemers een petitie aan Berry van Woerkom, DC-manager Lidl. In de petitie vroegen zij verbeteringen op het gebied van roosters, roulatie van de werkzaamheden, veiligheid op de werkvloer en vakantieaanvragen. Ook wilden zij dat er onderzoek werd gedaan naar het nieuw ingevoerde ‘voice picking’-systeem. Met dit systeem krijgen werknemers opdrachten via een koptelefoon met een robotstem. Zij moeten ter controle op dezelfde monotone robottoon antwoorden in hun microfoon. Dit ‘voice picking’-systeem gaf veel storingen en veroorzaakte lichamelijke klachten bij werknemers.

Mogelijk Nederlandse taalcursus voor anderstaligen

“Er zijn al een paar veranderingen doorgevoerd in het ‘voice picking’-systeem maar Lidl is nog in overleg met de leveranciers om te zoeken naar een permanente oplossing”, aldus Fatma Bugdayci, bestuurder FNV Handel. “Alleen het verzoek om de contracten in het Pools op te stellen, wordt door Lidl niet ingewilligd. Maar er wordt wel nagedacht over het aanbieden van een Nederlandse taalcursus aan medewerkers die dat willen.”

Op het distributiecentrum van de Lidl in Tiel werken ongeveer 130 mensen, onder wie ca. 30 uitzendkrachten.

Provincie: