vrijdag, 14. oktober 2016 - 22:22 Update: 14-10-2016 22:32

Nederland verbreekt wereldrecord programmeren op de basisschool

Nederland verbreekt wereldrecord programmeren op de basisschool
Foto: Archief EHF
Amsterdam

Vrijdagochtend hebben 11.368 kinderen uit groep 7 en 8 uit het hele land het wereldrecord programmeren verbeterd.

Het vorige record van kinderen dat tegelijkertijd programmeerles kreeg was met 9.782 kinderen in Australische handen. De recordpoging was de aftrap van de Europese CodeWeek.

In de Openbare Bibliotheek van Amsterdam hebben prins Constantijn van Oranje, Tweede Kamerlid Kees Verhoeven en locoburgemeester van Amsterdam Kajsa Ollongren met kinderen van groep 7b van OBS de Notenkraker de programmeerles gevolgd. Ook bestuurder en oud politica Tineke Netelenbos was in de OBA aanwezig.

Naast het behalen van het wereldrecord heeft Stichting CodeUur bekend gemaakt te fuseren met Stichting The Dreamery Foundation van Elastic CEO, Steven Schuurman. De gefuseerde stichting zal verdergaan onder de naam FutureNL.

Julie de Widt-Bakker (Corporate Communications & Citizenship Lead Microsoft Nederland) overhandigde een cheque ter waarde van 100.000 dollar namens Microsoft Philanthropies. Microsoft stelt het geld beschikbaar om kinderen in een achterstandssituatie digitale vaardigheden bij te brengen. Ook wordt er extra lesmateriaal ontwikkeld dat scholen kunnen gebruiken om zelf opvolging te geven aan de lessen die worden gegeven door CodeUur.

Ronilla Snellen, Directeur Stichting FutureNL: “Ik ben dankbaar en trots om de ambitie van stichting FutureNL verder waar te maken. Het ultieme doel is om digitale vaardigheden een vanzelfsprekende plek te geven in alle groepen van het Nederlandse basisonderwijs.”

Steven Schuurman, voorzitter Stichting FutureNL: “Om de innovatiekracht van Nederland naar de toekomst toe te waarborgen, is het van groot belang dat kinderen in het primair- en voortgezet onderwijs naast gebruikers, ook makers van digitale technologie worden. Het is aan ons om deze generatie hiervoor klaar te stomen.”

Stichting FutureNL ziet een kloof tussen de digitale ontwikkeling van Nederlandse kinderen en de (toekomstige) vraag vanuit de maatschappij naar passende digitale vaardigheden en is daarom in gesprek met leden van de Tweede Kamer. In een digitale economie is het van cruciaal belang dat Nederlandse kinderen digitale vaardigheden ontwikkelen om hen een breed perspectief te bieden op de banenmarkt van morgen.

Categorie:
Provincie: