Deze enquĂȘte wordt jaarlijks van april tot juli gehouden. Er doen ongeveer 6 duizend mensen van 12 jaar of ouder met het onderzoek mee. In 2023 zeiden ongeveer 12,1 miljoen 12-plussers iets online gekocht te hebben in de drie maanden voorafgaand aan het onderzoek. Vooral 25- tot 35-jarigen kopen via internet (93 procent), van de 75-plussers deed 36 procent online aankopen.
Meer kaartjes voor concert, film of theater via internet verkocht
Online kaartjes kopen voor de bioscoop, een concert of een cultureel evenement nam toe van 38 procent in 2022 naar 42 procent in 2023. Van de 12-plussers kocht 48 procent films of series via een streamingdienst, of als download. Dat is vergelijkbaar met 2022. Ook kochten meer mensen een abonnement voor internet of mobiele telefoon, of muziek via een streamingsdienst of download dan een jaar eerder.
Online aankoop goederen niet veranderd
57 procent van de bevolking van 12 jaar of ouder kocht via internet kleding, sportkleding, schoenen, of accessoires zoals tassen en sieraden. Daarmee stonden deze artikelen bovenaan de lijst van meest gekochte online producten. Dat was ook zo in 2022, maar toen werden deze producten minder vaak online aangeschaft dan in 2023. Iets meer dan 40 procent van de mensen bestelde online maaltijden bij een restaurant, fastfoodketen, of cateraar. Dat was ook zo in 2022.
Verder kocht ongeveer een kwart van de 12-plussers via internet cosmetica, sportartikelen, meubels, woonaccessoires of etenswaren, ook vergelijkbaar met een jaar eerder.