dinsdag, 3. maart 2009 - 14:17

Volkswagen lanceert de vijfde generatie van de Polo

Volkswagen lanceert de vijfde generatie van de Polo in Zwitserland tijdens de jaarlijkse Autosalon van Genève (van 5 tot en met 15 maart). Het betreft een compleet nieuwe uitvoering van één van de belangrijkste en meest bepalende Duitse auto’s van deze tijd.

Prof. Dr. Martin Winterkorn, voorzitter van de Raad van Bestuur van de Volkswagen Group: ‘Door het samenspel van de vormgeving en techniek, en al te voldoen aan toekomstige eisen uit de markt, hebben we kans gezien datgene wat we onlangs met de nieuwe Golf bereikten nu ook in een kleinere klasse te bewerkstelligen. Dit brengt ons op een nieuw en niet eerder bereikt niveau van efficiëntie in de compacte klasse en - met uiterst redelijke prijzen - tot een uitstekende waarde voor het geld�.

Comfort, kwaliteit en veiligheid zijn stuk voor stuk verbeterd aan de nieuwe Polo. Een voorbeeld: de Polo is speciaal ontwikkeld om te voldoen aan de recent vastgestelde, strengere en meer omvattende EuroNcap-eisen. De grotere stijfheid van de carrosserie van de nieuwe Polo draagt bij aan dit resultaat. Alleen al bij het voeteneinde is de vervorming als gevolg van een frontale aanrijding met 50 procent verminderd! Bij een aanrijding van opzij is de vervorming met 20 procent teruggebracht.

De nieuwe Polo, zoals die nu in Europa op de markt wordt gebracht, heeft een rijk standaardpakket aan veiligheidszaken. Elektronisch geregelde ESP met Hill Hold Control is standaard, net als een groot aantal goed samenwerkende airbags, waaronder dubbele airbags in de rugleuning van de voorstoelen die hoofd en borstkas beschermen. Gordelspanners, gordels met spankrachtbegrenzers, waarschuwingslampjes voor het gebruik van de gordels, hoofdsteunen op de voorstoelen die whiplash tegengaan, drie hoofdsteunen achterin en Isofix-bevestigingspunten voor kinderzitjes zijn alle standaard aanwezig in de nieuwe Polo.

Ondanks verbeteringen op tal van plaatsen van de auto is het gelukt het gewicht van de carrosserie van de nieuwe Polo met 7,5 procent te verminderen. Het toepassen van nieuwe TDI- en TSI-motoren en een nieuwe zeventraps DSG-transmissie met dubbele koppeling zorgt voor een duidelijk gunstiger verbruik en een vermindering van de uitstoot van schadelijke stoffen. Een goed voorbeeld is de nieuwe 1.2 TSI. Deze direct ingespoten viercilinderbenzinemotor met turbolading levert 77 kW/105 pk en verbruikt slechts 5,5 liter benzine per 100 km bij een CO2 -uitstoot van 129 g/km. Dit is een verbetering 19 procent ten opzichte van de vorige Polo!
In het eerste jaar van de nieuwe Polo is er keus uit zeven motoren – vier benzine- en drie dieselmotoren – die in vermogen uiteenlopen van 44 kW/60 pk tot 77 kW/105 pk. Vijf van deze motoren zijn helemaal nieuw of worden voor het eerst in de Polo gebruikt.

Onder de nieuwe motoren zijn drie compleet nieuwe TDI’s (turbodiesel met directe inspuiting). Doordat voor het eerst common-railtechniek wordt toegepast in de Polo, zijn deze motoren technisch superieur en zeer zuinig. Hoever dat gaat, blijkt bijvoorbeeld uit de gegevens van de Polo 1.6 TDI met 66 kW/90 pk: in combinatie met BlueMotion verbruikt deze motor slechts 3,8 liter per 100 km en zijn CO2 -uitstoot blijft beperkt tot 96 g/km. Daarmee is deze Polo de zuinigste vijfpersoonsauto ter wereld met de minste CO2 -uitstoot. BlueMotion kan worden toegepast op alle drie de uitvoeringen van de Polo. Op de basisuitvoering Trendline, op de middenuitvoering Comfortline en op de topuitvoering Highline.


De productie van de nieuwe vijfdeurs Polo begint eind maart. In de laatste week van juni wordt de zowel uiterlijk als technisch vooruitstrevende nieuwste versie van de Duitse bestseller in Duitsland op de markt gebracht. Slechts twee weken later start de verkoop in heel Europa, waarna de overige continenten snel aan de beurt komen.
Categorie:
Tag(s):