zondag, 14. februari 2016 - 21:21 Update: 14-02-2016 21:35

Studie wijst uit: 'biologische landbouw betere manier om snelgroeiende wereldbevolking te voeden'

Foto: fbf
Brussel

Wetenschappers aan de Amerikaanse Washington State University zijn tot de conclusie gekomen dat de biologische landbouw juist een goede manier is om een snelgroeiende wereldbevolking te voeden.

Sterker nog, deze manier van landbouw is juist de sleutel tot wereldwijde voedselzekerheid. Dat komt onder meer doordat biologische gewassen beter bestand zijn tegen ongewone weersomstandigheden zoals droogte. In het nieuwe onderzoek schrijft onderzoeker en hoofdredacteur John Reganold: 'Bij ernstige droogte kunnen biologische gewassen resulteren in een hogere opbrengst. Dat komt omdat bodems die op biologische wijze bewerkt worden, meer water vasthouden.' Dit staat haaks op wat critici altijd beweren, namelijk dat de biologische landbouw juist inefficiënt zou zijn, omdat voor dezelfde opbrengst meer land nodig zou zijn. Dit heeft de Vlaamse site ipsnews.be naar buiten gebracht.

De onderzoekers stellen dat de biologische landbouw in het licht van de voorspelde groei van de wereldbevolking een haalbare en duurzame optie is.Daarnaast leiden biologische landbouwmethoden ook tot meer biodiversiteit in planten, dieren, insecten en microcoben.

De wetenschappers bestudeerden honderden studies over biologische landbouw en vergeleken die met de conventionele landbouw. Ze kwamen tot de conclusie dat de biologische landbouw voldoende opbrengst kan leveren, winstgevend kan zijn voor boeren, het milieu kan beschermen en het welzijn van de arbeiders en boeren kan verbeteren, zo schrijft ips.news. Mooi is ook het feit dat de biologische landbouw minder water- en milieuvervuiling veroorzaakt.

Omdat maar één procent van de landbouwgrond op aarde gebruikt wordt voor biologische landbouw, is er volgens Reganold nog een wereld te winnen. De studie is verschenen in het blad Nature Plants.