De provincie Groningen is één van de meest vooruitstrevende provincies in Nederland op het gebied van jongerenparticipatie. De provincie betrekt jongeren bij beleidsontwikkeling o.a. met een trendteam, dat bestaat uit 25 jongeren tussen 12-20 jaar vanuit verschillende scholen. Dit trendteam heeft ook de lancering van de game bedacht. Het team koos daarbij voor Victoria Koblenko, omdat zij jongeren aanspreekt en vanwege haar band met Groningen. De provincie hoopt met het spel de jeugd bewust te maken van (provinciale) politiek en het belang om (later) te gaan stemmen.
"Ik was echt verrast om te zien hoe enthousiast jongeren reageren en dat ze hun mening durven te geven ongeacht de argumentatie. Het is aan ons om hier iets mee te doen. Dit medium is werkelijk innovatief voor de politiek en overheid. Je moet keuzes maken en dit gaat gepaard met het beheren van een budget. Wellicht is het een goed idee om in de toekomst de stemwijzer om te gieten in een game zodat de gevolgen van bepaalde keuzes worden gevisualiseerd en de kiezer beter inzicht krijgt waar hij of zij voor kiest. 'Koning van Groning' is een manier om zien wat het nut is om op 7 maart te gaan stemmen, ook voor volwassenen", aldus Victoria Koblenko.