zaterdag, 19. januari 2013 - 13:15 Update: 03-07-2014 1:04

NS stelt Fyra aansprakelijk voor problemen

NS stelt Fyra aansprakelijk voor problemen

De NS heeft besloten de fabrikant van Fyra, AnsaldoBreda, aansprakelijk te stellen voor de problemen met de hogesnelheidstrein.

De afgelopen dagen bleek dat Fyra onvoldoende bestand is tegen winterse omstandigheden op het spoor. Vanwege de schade aan de Fyra-treinen besloot NS daarom uit voorzorg geen Fyra treinen meer te rijden over de hogesnelheidslijn. Ook kent Fyra diverse problemen sinds de start van de nieuwe dienstregeling. NS heeft het afnameprogramma van nieuwe Fyra-treinen per direct stopgezet totdat de problemen met de Fyra-treinen door fabrikant AnsaldoBreda zijn opgelost. Op dit moment zijn 9 van de 16 bestelde Fyra-treinen afgeleverd. [b]'Fyra-V250 voldoet niet'[/b] De NS-directie heeft deze beslissingen genomen na een zorgvuldige beoordeling van de problemen met Fyra-V250 van NS Hispeed. Bert Meerstadt, president-directeur NS: “Wij willen dat onze reizigers kunnen rekenen op een betrouwbare en stabiele dienstverlening richting Brussel. De opstartproblemen in combinatie met het ontstane veiligheidsrisico door de veroorzaakte schade door ijsblokken tonen aan dat Fyra-V250 op het ogenblik niet voldoet aan wat wij met de fabrikant van Fyra hebben afgesproken.” [b]Treinen blijven aan de kant[/b] Uit voorzorg blijven de internationale Fyra-V250 treinen voorlopig aan de kant. “Alle technische storingen aan de trein en achterliggende oorzaken moeten eerst worden opgelost. Daarom hebben wij de directie van AnsaldoBreda formeel gewezen op de garantiebepalingen die in het contract zijn afgesproken.” Ook zal NS een onafhankelijke partij verzoeken een second opinion uit te voeren naar de betrouwbaarheid van het V250-Fyra materieel voordat de trein in de dienst terugkomt. De binnenlandse hogesnelheidstreinen blijven wel rijden; dit is een ander treintype. Maandag vindt er opnieuw overleg plaats tussen NMBS en NS. “De reiziger heeft tot onze grote spijt teveel overlast ondervonden. Het belang van de klant staat centraal. [b]Tussen Nederland en België[/b] Het vinden van alternatieve reisopties tussen Nederland en België heeft voor NS nu de hoogste prioriteit”. Zo werken NMBS en NS in goed overleg samen om zo spoedig mogelijk een directe Intercityverbinding Roosendaal-Antwerpen te realiseren. Voor de zekerheid heeft NS vrijdag ook een ‘rijpad’ aangevraagd om op termijn een directe trein te kunnen rijden tussen Nederland en België. De binnenlandse Fyra-verbinding tussen Amsterdam en Breda, de Thalys en de reeds verdubbelde stoptreinverbindingen van Roosendaal naar België blijven de komende dagen onverminderd van kracht. Alle additionele maatregelen om onze reizigers van dienst te zijn blijven van kracht, zoals de omboekservice en de ruime coulance. Op de perrons en bij de klantenservice zijn extra servicemedewerkers aanwezig die onze reizigers begeleiden.
Provincie: