zaterdag, 16. augustus 2014 - 17:29 Update: 16-08-2014 22:16

Oude dubbeldekkers NS worden weer ingezet

NS gaat 18 oude dubbeldekkers inzetten
Foto: Archief EHF
Utrecht

NS gaat tijdelijk 18 oude dubbeldekkers inzetten om zo meer reizigers te kunnen laten zitten. De oude treinstellen zullen eerst een korte revisie ondergaan waarna ze als intercity zullen gaan meedraaien.

NS wil daarmee het probleem van overvolle treinen iets verlichten al zullen er in de spits altijd mensen zijn die moeten blijven staan waarschuwt president-directeur Timo Huges in het AD.

NS is bezig met de aanschaf van nieuwe sprinters en intercity’s. De lessen uit het Fyra-/V250-dossier, zoals de inzet van bewezen technologie en integrale aansturing van de projecten, worden hierbij nadrukkelijk betrokken. In afwachting van de nieuwe sprinters worden daarom dus komend jaar in totaal 18 oudere dubbeldekkers van het type DDAR -- na een kleine technische revisie -- tijdelijk weer in dienst genomen om zo de capaciteit op sterkte te houden. 

De eerste helft van 2014 stond voor NS vooral in het teken van het intensiveren van de samenwerking met andere spoorpartijen in het belang van de reiziger. “Zo openden wij samen met HTM de eerste van een serie OV-servicewinkels. Ook tekenden wij met alle spoorbedrijven een nieuw groene stroomcontract, ging de spoorsector als geheel over op de OV-chipkaart en zal TLS – de organisatie achter de OV-chipkaart – naar verwachting een coöperatie worden van alle vervoerders. Met de Lange Termijn Spooragenda, de nieuwe (concept-)concessie en de geïntensiveerde samenwerking met ProRail liggen er bovendien sinds dit voorjaar duidelijke kaders voor de toekomst en een betere dienstverlening aan de reiziger,” aldus president-directeur Timo Huges.

Eenvoud, eenheid en eigenaarschap 
In de begin dit jaar aangescherpte strategie van NS staan eenheid, eenvoud en eigenaarschap centraal. Stond het eerste half jaar vooral in het teken van eenheid en samenwerking binnen de spoorsector, ook op het vlak van eenvoud en eigenaarschap werden stappen gezet. Zo is de topstructuur van NS vereenvoudigd waardoor de leiding dichter op de reiziger en de operatie is komen te zitten. 

Ook zijn enkele centrale thema’s benoemd voor een beter product voor de reiziger, zoals de aanpak van minder presterende lijnen en het meer naar tevredenheid inzetten van de capaciteit. Begin 2014 werden hiertoe al extra treinstellen ingezet. Ook komende herfst zal dit gebeuren door optimale inzet van ons reservematerieel. 

‘Als het gaat om eigenaarschap ben ik verder trots op de vele honderden NS-medewerkers die vrijwillig hielpen opruimen tijdens de schoonmaakstaking. Ook bij de volledige overgang op de OV-chipkaart hielpen veel kantoorcollega’s op de stations. Op de ingeslagen weg van eenvoud, eenheid en eigenaarschap gaan wij de komende jaren door. Dit alles met een duidelijke focus op waar het beter kan en moet voor de reiziger,’ aldus Huges.

Provincie:
Tag(s):