dinsdag, 13. oktober 2015 - 13:12 Update: 13-10-2015 23:02

Rapport OVV met alle conclusies over vliegramp MH17

OOV: Passagiers kort na inslag buk-rakket buiten bewustzijn
Foto: Edo Tams/BLNDR
OOV: Passagiers kort na inslag buk-rakket buiten bewustzijn
Foto: OVV
Gilze Rijen

De MH17 van Malaysia Airlines is volgens de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) door de ontploffing van een Buk-raket boven het oosten van de Oekraïne naar beneden gestort. Dit maakte de OVV dinsdag bekend tijdens de presentatie van het rapport over de vliegramp

Uit onderzoek blijkt dat de raket links boven de cockpit  door een nabijheidontsteker tot ontploffing is gekomen. Fragmenten van de raket raakten de cockpit waardoor de bemanning om het leven kwam. Tevens scheurde de cockpit los van de rest van het toestel.

De Buk-raket was voor zien van een kop met daarin springstof en hier over heen twee mantels met voorgevormde fragmenten. Ongeveer 800 voorgevormde deeltje doorboorden het vliegtuig. Door de perforatie van het toestel en de drukgolf van de explosie valt het toestel uiteen en stort neer. Volgens de OVV waren de passagiers en overige bemanningsleden waarschijnlijk kort na de ontploffing van de raket buiten bewustzijn geraakt en hebben de crash niet bewust meegemaakt. De wrakstukken van de Boeing 777 kwam in een gebied van 50 vierkante kilometer terecht.

Uit berekeningen is gebleken dat de Buk-raket uit een gebied is gelanceerd dat 320 vierkante kilometer groot is. Om preciezere locatie vast te stellen is verder onderzoek nodig. Dit valt buiten het mandaad van de OVV. Ondanks dat er eerder twee militaire toestellen werden neergehaald vanaf de grond, heeft niemand het verband gelegd tussen de gewapende strijd in het gebied en de burgerluchtvaart. Op 6 juni werd het luchtruim boven het oostelijk deel van de Oekraïne vanaf flight level 260 gesloten. Om militaire toestellen te beschermen tegen aanvallen vanaf de grond, moest de burgerluchtvaart hoger gaan vliegen.

Op 14 juli werd het flight level 320 gesloten voor de burgerluchtvaart. Men ging er vanuit dat hoger vliegen veilig was. Totdat de vlucht MH17 crashte, vlogen er die dag al 160 commerciële vluchten over het gebied. Volgens de OVV is het vliegen boven een gebied waar een gewapende strijd heerst onder belicht en moet dit veranderen. De Oekraïne zou volgens de OVV voldoende aanwijzingen hebben gehad om het luchtruim te sluiten voor de burgerluchtvaart.

Rusland

De Russische Federatie onderschrijft dat de MH17 door een raketaanval is neergestort, maar heeft twijfels over het type raket en raketkop. De OVV zegt dat zij op basis van het onderzoek er van overtuigd is dat het op een Buk-raket gaat.