vrijdag, 16. oktober 2015 - 18:59 Update: 16-10-2015 22:42

Bedrijven maken steeds vaker en uitgebreider gebruik van CRM-software

Steeds meer bedrijven maken gebruik van CRM
Foto: PerfectView
Den Bosch

Een degelijk Customer Relationship Management (CRM) is belangrijk voor zowat elk soort bedrijf. Het maakt je mogelijkheden groter en creëert zo meer kansen op succes.

Zo'n systeem helpt je dan bij het organiseren, automatiseren en synchroniseren van verkoop, marketing, service en technische ondersteuning. Zo kun je als bedrijf meteen ook veel beter strategieën uitbouwen die je nog meer inzicht geven in de behoeften en gedragingen van je klanten. Je zet als het ware een zichzelf versterkend circuit op.

SuperOffice

​Meer en meer bedrijven lijken deze boodschap ondertussen begrepen te hebben. Zij maken steeds vaker en uitgebreider gebruik van CRM-software. Indrukwekkend zijn bijvoorbeeld de cijfers aangehaald door het Noorse SuperOffice, welke met het hoofdkantoor voor de Benelux in ’s Hertogenbosch ook actief is in Nederland. Zij zien het gebruik in recente jaren de pan uit swingen.

Algemeen gebruik groeide van 56% in 2012 naar 74% in 2013. Ook in 2014 zette deze groei zich door. Vandaag de dag maken maar liefst 91% van alle bedrijven met meer dan 11 werknemers gebruik van CRM-tools. Verwacht wordt dat de sector tegen 2017 een omzet van 37 biljoen dollar zal hebben. In 2014 was dat nog $ 24 biljoen. 

Is CRM-software de investering waard?

Volgens de meerderheid van de Noorse bedrijven alvast wel, dus. Een CRM systeem helpt je dan ook aanzienlijk om meer en beter inzicht te krijgen in het gedrag van je klanten. Zo kun je je diensten zo efficiënt en volledig mogelijk aanbieden. Bovendien maakt zo'n systeem je bedrijf ook meteen een stuk gevoeliger voor consumentennoden, zodat je klant zich niet snel meer genegeerd zal voelen. Daar kan je klantenbestand alleen maar wel bij varen. En meer klanten betekent meer omzet.

Mogelijkheden van CRM-software 

Opgesomd kan CRM software je zo dus helpen met het efficiënt en effectief volbrengen van de volgende taken: 

- Het anticiperen op behoeften en historische trends;
- Het identificeren van noden en het begrijpen van eisen;
- Het effectief sturen van marketing communicatie;
- Het verbeteren van tevredenheid en behoud van klanten;
- Het vergroten van de meerwaarde van bestaande klanten; 
- Het vergroten van efficiëntie en de reductie van verkoopkosten.

Categorie:
Provincie:
Tag(s):