maandag, 2. november 2015 - 14:41 Update: 02-11-2015 17:12

4G-netwerk doet mobiel dataverbruik explosief stijgen

Mobiel dataverbruik stijgt door 4G-netwerk explosief met ruim 30%
Foto: Archief EHF
Den Haag

In het tweede kwartaal van 2015 is het totale dataverbruik op smartphones en tablets explosief toegenomen van 21 miljard naar ruim 27,5 miljard MB. Dat blijkt maandag uit de Telecommonitor die de Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft gepubliceerd.

Filmpjes

Henk Don, bestuurslid ACM: “De stijging van het dataverbruik komt vooral doordat snel internet met 4G het mogelijk maakt om ook filmpjes en tv-series via de telefoon en tablet te kijken. We verwachten op basis van onze eigen cijfers en op basis van contacten met marktpartijen dat deze sterke groei in dataverbruik blijft doorzetten.”

Totale dataverbruik op smartphones en tablets blijft toenemen

Het totale dataverbruik is in het tweede kwartaal van 2015 ten opzichte van het voorafgaande kwartaal met bijna een derde toegenomen, van 21 miljard MB naar ruim 27,5 miljard MB. Dit dataverbruik staat gelijk aan het downloaden van tientallen miljoenen films. 

Henk Don: “Meer dan de helft van het datavolume wordt inmiddels verbruikt via een 4G-verbinding. Via 4G kunnen gebruikers van smartphones en tablets een maximale snelheid tot 225 Mbit per seconde halen. Met die snelheid kun je overal en altijd goed tv kijken en filmpjes downloaden.” Eind eerste kwartaal 2016 hebben alle providers hun 4G-netwerk uitgerold; 4G is dan via alle netwerken in 99% van Nederland beschikbaar.

Vaker glasvezel voor snel internet

Het aantal klanten voor de kabel is gedaald; het aantal klanten dat voor glasvezel kiest, stijgt juist gestaag. Henk Don: “Deze twee ontwikkelingen zien we al langer: zo’n 3,2 miljoen huishoudens krijgen nu breedbandinternet via de kabel en zo’n 3,6 miljoen huishoudens via het koper- en glasvezelnetwerk van KPN. De regulering van ACM zorgt ervoor dat het netwerk van KPN beschikbaar blijft voor andere aanbieders, zoals Vodafone en Tele2.”

Ook voor ‘gratis apps’ betaalt de consument

Met het gebruik van de mobiele telefoon neemt ook het gebruik van allerlei apps toe. Afgelopen week startte ACM de campagne ‘Elke app heeft een prijs’ om gebruikers bewust te maken van de prijs van gratis apps. Vaak staan consumenten er niet bij stil dat zij voor gratis apps ‘betalen’ in de vorm van het vrijgeven van hun foto’s of adresboek.

Categorie:
Provincie: