dinsdag, 3. februari 2015 - 20:12 Update: 03-02-2015 21:02

ProRail zegt sorry, oorzaak trage dataserver van backup-systeem

PorRail zegt sorry, oorzaak trage dataserver van backup-systeem
Foto: Archief EHF
Utrecht

ProRail heeft dinsdag de treinreizigers van NS en van andere vervoerders excuses aangeboden voor de storing van afgelopen maandag. ‘We beseffen hoe vervelend de vertragingen zijn voor reizigers en hoezeer wij een beroep doen op de flexibiliteit van vervoerders en hun medewerkers’, aldus ProRail.

Oorzaak

De computersystemen en netwerken voor de treinbesturing rond Utrecht bevinden zich in een zwaar beveiligde omgeving van British Telecom (BT) in Nieuwegein, een zogenaamd rekencentrum.

Op maandagochtend 2 februari viel rond 08.00 uur onverwacht één van de computersystemen van verkeersleidingpost Utrecht uit. Dit betrof een computer die verbonden was met het systeem dat zondag kortstondig is uitgevallen. Het systeem schakelde vervolgens over naar het back-upsysteem, dat het werk over nam.

Door de overschakeling naar de back-up ontstond, naar nu blijkt een te zware belasting op het systeem waar de data van het treinverkeersysteem wordt opgeslagen: de dataserver (Storage Area Network). Hierdoor werd het systeem traag. Er trad een onwerkbare situatie op voor de treinverkeersleiders. De treinverkeersleiders konden de seinen en wissels buiten niet goed bedienen.

Provincie:
Tag(s):