maandag, 12. oktober 2015 - 20:37 Update: 12-10-2015 20:48

Webshops laten veilige kansen liggen

Webshops laten veilige kansen liggen
Foto: Xolphin B.V.
Heerhugowaard

Het gaat goed met de Nederlandse e-Commerce markt: in het eerste half jaar van 2015 hebben we in totaal 7,96 miljard euro online besteedt. Dit is een stijging van 18,4 % ten opzichte van dezelfde periode in 2014, en de verwachting is dat de online bestedingen blijven stijgen. Hoog in de top 5 van redenen om een online aankoop tóch niet door te zetten is gebrek aan vertrouwen in de webshop.

Waarom we webshops wantrouwen

Een webwinkel heeft geen toonbank, je kunt geen producten oppakken of een praatje maken met een medewerker. De online koopervaring is daardoor een stuk abstracter en minder direct, het is tenslotte altijd maar afwachten of en in wat voor staat je je aankoop ontvangt. Dit geldt natuurlijk minder voor de grote en bekende webshops, maar wel voor nieuwe en kleinere webshops. Om te bepalen of een webwinkel betrouwbaar is kun je bijvoorbeeld letten op de aanwezigheid van contactgegevens, controleren of ze daadwerkelijk bereikbaar zijn en via Google zoeken naar reviews.

Zodra je gegevens in gaat vullen (op een inlogpagina, contactformulier, bestelformulier, etc.) moet de verbinding met de webwinkel beveiligd zijn met https:// in de adresbalk. Dit betekent dat de gegevens die je invult veilig verstuurd worden naar de webwinkel. Webwinkels zijn verplicht dit te gebruiken, om zo gegevens van bezoekers te beschermen. 

Groene adresbalk

​De beste oplossing voor webwinkels is het gebruiken van een groene adresbalk: Niet alleen zorgt deze voor het veilig versturen van gegevens, ook wordt de naam van de organisatie die eigenaar is van de webwinkel direct getoond in de adresbalk van de browser. Een webwinkel krijgt het hiervoor benodigde EV SSL certificaat niet zomaar, het bestaan van de (eigenaar van) webwinkel wordt uitgebreid gecontroleerd.

Als je iets koopt op een website met een groene adresbalk weet je dus twee dingen zeker: de gegevens die je invult worden veilig naar de webwinkel verzonden, en het gaat om een bestaande organisatie en niet om een phishing site. Een partij welke hierin gespecialiseerd is, is Xolphin, met de website SSLcertificaten.nl

Een groene adresbalk kost een webwinkel zo'n 125 euro per jaar. Een kleine investering als je kijkt naar de voordelen ervan. Toch zijn het op dit moment vooral de banken en grote webshops die een groene adresbalk hebben. Dus hier is voor Nederlandse webwinkeliers nog veel terrein te winnen! 

Categorie:
Provincie:
Tag(s):