vrijdag, 16. maart 2007 - 14:42

'Theorie-examen te ingewikkeld'

Amsterdam

Ondanks goed onderwijs en voldoende kennis zakken aspirant vrachtwagenchauffeurs voor de theoretische examens van Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR). Het taalgebruik is zo ingewikkeld dat een deel van hen de vragen niet begrijpt.

Onderzoek door het gerenommeerde Bureau Taal uit Druten in opdracht van leermiddelenontwikkelaar- en fabrikant Veka Best, marktleider in Nederland heeft dat uitgewezen. Bureau Taal, dat ondermeer ook voor verschillende ministeries en de Europese Unie werkt, concludeert dat de vragen in de examens Autotechnische Kennis en Administratie Goederenvervoer voor zestig procent van de Nederlanders moeilijk dan wel geheel niet te begrijpen zijn door het taalgebruik.

Op dit moment zakt circa 40 procent van de kandidaten, terwijl zeker 95 procent van hen uitgebreid les heeft gevolgd in de vakken. Voor het herexamen zakt nog eens circa 35 procent.

De examens zijn opgesteld in taalgebruik van niveau C1 wat grenst aan het academische niveau. Veel Nederlanders beheersen B1. De theoretische examens zijn daardoor een taaltoets geworden en niet een kennistoets. Jaarlijks moeten honderden vrachtwagenchauffeurs hierdoor afhaken, terwijl ze wel geschikt zijn als chauffeur. Veka Best roept op de examens qua taalgebruik zo snel mogelijk te laten aansluiten op de doelgroep.

Veka Best staat daarin niet alleen. De vakopleiding Transport en Logistiek (VTL) en de Bovag hebben te kennen gegeven dat de problemen ook bij hen bekend zijn. Momenteel kampt de sector met een groot tekort aan arbeidskrachten. Er zijn naar schatting 5000 vacatures. Het is dus zaak zo veel mogelijk handen aan het stuur te krijgen die voldoende gekwalificeerd zijn om hun vak uit te oefenen.

Overigens speelt het probleem niet alleen bij de examens voor vrachtwagenchauffeurs. De theorie-examens voor bromfiets, auto en motor zijn qua taalgebruik voor 20 procent van de Nederlanders niet te begrijpen.
Categorie:
Tag(s):