vrijdag, 2. maart 2007 - 9:56

Utrechtse leerlingen krijgen correct schooladvies

Utrecht

Er zijn geen opmerkelijke verschillen in de schooladviezen tussen allochtone leerlingen en autochtone leerlingen in Utrecht . Gemiddeld ontvangen beide groepen leerlingen even hoge adviezen voor het voortgezet onderwijs als autochtone leerlingen, bij vergelijkbare Cito-eindtoetsscores. Dat blijkt uit een Utrechts onderzoek van een onafhankelijk adviesbureau.

De gemeente Utrecht heeft de schoolkeuze advisering nader laten analyseren door onderzoeksbureau Oberon. Uit de uitkomsten van dit onderzoek blijkt dat de advisering in Utrecht op orde is. Bij gelijke Cito-eindtoetsscores zijn er geen opmerkelijke afwijkingen in de schooladviezen aan allochtone en autochtone leerlingen. Aanleiding voor dit onderzoek was een conceptrapportage van een onderzoek van de gemeente Amsterdam dat veel commotie veroorzaakte.

Uit het Amsterdamse onderzoek zou blijken dat allochtone leerlingen in groep 8 van het basisonderwijs een lager schooladvies krijgen dan autochtone leerlingen, die een gelijke score op de Cito-eindtoets hebben. Wethouder Onderwijs Rinda den Besten: "Omdat ook hier in de stad veel ongerustheid ontstond over de situatie van Utrechtse leerlingen, vind ik het belangrijk om de Utrechtse cijfers te presenteren. Wij monitoren de overgang van basisschool naar de middelbare school namelijk al jaren.'
Provincie:
Tag(s):