vrijdag, 13. februari 2009 - 11:06

Nieuwe Saab 9-3X

Saab introduceert de 9-3X op de Autosalon van Genève, die voor het publiek geopend is van 5 tot en met 15 maart 2009. Daarna zal de auto acte de presence geven op de AutoRAI van 1 tot en met 11 april 2009 in Amsterdam. De nieuwe toevoeging aan het Saab 9-3-gamma is leverbaar vanaf september 2009.

De Saab 9-3X is een stoere auto die van alle markten thuis is. Een onderscheidend uiterlijk, een veelzijdige Sport Estate-carrosserie, een grotere bodemvrijheid en vooruitstrevende actieve vierwielaandrijving (XWD) zijn kenmerken van de Saab
9-3X. Verder staat de 9-3X garant voor een laag brandstofverbruik en functionele opbergruimte. Bovendien voelt hij zich thuis op verharde en onverharde wegen.
De Saab 9-3 is verkrijgbaar met een 2.0T benzinemotor, zowel in de normale benzine-uitvoering als in de E85 BioPower variant. Daarmee koppelt Saab voor het eerst zijn voor E85-brandstof geschikte motortechnologie aan het veelgeroemde actieve vierwielaandrijvingsysteem (XWD). Ook is de 9-3X verkrijgbaar met de 1.9 TTiD dieselkrachtbron in combinatie met voorwielaandrijving.
Elk van deze drie brandstofmodellen zijn zuinige viercilindermotoren met een turbo voor extra vermogen.

Onderscheidende aantrekkingskracht
De Saab-ingenieurs verhoogden het onderstel in combinatie met de benzinemotoren met 35 mm ten opzichte van een standaard, tweewielaangedreven 9-3 Sport Estate. Daardoor kan de 9-3X ruig terrein aan. Die onderstelaanpassing is speciaal ontworpen voor bestuurders die regelmatig op gravel- of onverharde wegen rijden. Daarbij zijn de rijkwaliteiten op asfalt niet uit het oog verloren.
De voorwielaangedreven 9-3X TTiD heeft een onderstel dat 20 mm hoger is dan de standaard versie.

Minder is meer. En bij dat principe sluit de Saab 9-3X perfect aan. ‘De Saab 9-3X is een doelmatige allrounder voor iedereen die geen SUV-achtige auto wil of nodig heeft’, zegt Simon Padian, hoofdontwerper bij Saab. ‘Simpel gezegd bieden we een wandelschoen aan die comfortabeler en stijlvoller is dan een zwaardere alpinistenlaars.’

Een donkergrijze, opgeruwde afwerking kenmerkt de nieuwe voor- en achterbumper. Diezelfde beschermingslijsten zijn te vinden op de zijdorpels en de randen van de wielkasten. De achterbumper is ter hoogte van de achterklep afgewerkt met een geborsteld aluminium beschermingspaneel. Dat geldt ook voor het onderste gedeelte van de voorbumper. De kleur van de beschermingspanelen is dezelfde als die van de afwerkingstrips aan de onderzijde van de portieren. Zwarte dakdragers zijn standaard. Chroomkleurige exemplaren zijn optioneel verkrijgbaar. Twee ronde uitlaten behoren eveneens tot de standaarduitrusting. Verder bezorgen de met chroom omrande mistlampen in de voorbumper de Saab 9-3X een stoer voorkomen.
Door montage van nieuw ontworpen, meerspaaks lichtmetalen 17-inch wielen straalt het exterieur van de 9-3X uit dat hij alle rijomstandigheden aan kan; of de weg nu slecht onderhouden is of vlak, onverhard of geasfalteerd. Het interieur van de 9-3X is gebaseerd op het hoogste uitrustingsniveau (Aero), dat uit zich onder meer in een donkere, metallic afwerking van de portieren, het handschoenenkastje en rond de versnellingspook. De unieke sportstoelen zijn bekleed met zwart-grijs gestikt leder.

Saab’s geavanceerde XWD-systeem vormt het hart van de 9-3X benzine-varianten. Het is een intelligent, actief systeem dat het motorkoppel continu verdeelt over de voor- en de achteras. Daardoor beschikt de Saab 9-3X onder alle omstandigheden over optimale rijstabiliteit en grip. Het actieve vierwielaandrijvingsysteem bestaat onder meer uit een elektronisch gestuurd Torque Transfer Device (TTD), die de aandrijfkrachten verdeelt over de assen. Een klep verhoogt of vermindert de hydraulische druk op natte platenkoppelingen binnenin de TTD, zodat de achteras geleidelijk wordt in- of uitgeschakeld. De mate van wielslip bepaalt hoeveel van de aandrijfkrachten XWD naar de achterwielen stuurt. Een optioneel verkrijgbaar gelimiteerd sperdifferentieel op de achteras (eLSD) werkt op dezelfde manier. eLSD zorgt ervoor dat het achterwiel met de meeste grip meer vermogen krijgt toebedeeld.
Voor het eerst koppelt Saab in de 9-3X een voor bio-ethanol geschikte krachtbron, de 2.0T BioPower-motor met 210 pk (155 kW) en een koppel van 300 Nm, aan het actieve vierwielaandrijvingsysteem XWD. De handgeschakelde zesversnellingsbak maakt het sportieve karakter compleet.

De 2.0T benzinemotor kan uitgerust worden met een handgeschakelde zesversnellingsbak of een automatische transmissie.
De dieselvariant beschikt over een 1.9 TTiD motor met tweetrapsturbo met een vermogen van 180 pk (132 kW) en een koppel van 400 Nm. De krachtbron stoot minder dan 145 gram CO2 per kilometer uit. De dieselversie is voorzien van voorwielaandrijving en is hij verkrijgbaar met een handgeschakelde of een automatische versnellingsbak.

De 9-3X is ontworpen voor het gemakkelijk inladen van bijvoorbeeld sport- en vrijetijdsartikelen. Vorm volgt dus functie. De laadruimte (477-1.331 liter, VDA-norm) achterin heeft een lage vloer en is verrassend ruim en mooi vierkant. Het compacte ontwerp van de achterwielophanging zorgt voor een diep bagagecompartiment zonder dat de wielkasten daarvan veel ruimte innemen.

De achterbankleuning is – zonder dat de zitting van de achterbank hoeft te worden omgeklapt – in ongelijke delen neerklapbaar (60/40) en herbergt een skiluik. De rugleuning van de passagiersstoel voorin is ook neerklapbaar, waardoor voorwerpen met een lengte van 2,5 meter eenvoudig zijn te vervoeren.

Het volledig met tapijt beklede bagagecompartiment wordt verlicht door twee lampjes, die aan de binnenkant van de D-stijlen zijn ingebouwd. Een lichtgewicht achterklep biedt toegang tot de kofferruimte. Die klep reikt tot aan de achterbumper, zodat een lage laaddrempel het gevolg is. De gasveren van de geopende achterklep verdwijnen in het dak zodat er een laadopening ontstaat die onbelemmerd in- en uitladen mogelijk maakt. Doordat de verzonken ingebouwde vloerplaat gestoffeerd is, raakt hij niet beschadigd bij veelvuldig gebruik.

Dankzij de TwinFloor in de bagageruimte van de 9-3X blijft bagage veilig en netjes op zijn plaats. Als aan de hendel wordt getrokken scharniert het middelste gedeelte van de vloer overdwars omhoog. Daardoor past de voorste rand in twee ondersteunende uitsparingen.

Tevens is in de bagageruimte voorzien in een 12-voltaansluiting voor gebruik van bijvoorbeeld een koffiezetapparaat of een koelbox. Aan beide zijden van de laadvloer is bovendien een aparte opbergruimte te vinden. Een daarvan heeft een gestoffeerde houder voor grote flessen.
Categorie:
Tag(s):