maandag, 6. juni 2011 - 14:07

Greenpeace verricht metingen bij transport kernafval uit Borssele

Borssele

Stralingsdeskundige Ike Teuling van Greenpeace verricht maandagmiddag metingen bij het transport van kernafval in Zeeland.

‘Drie containers met hoogradioactief afval van kerncentrale Borssele worden op dit moment per vrachtwagen vervoerd naar de COVRA en daar op de treinwagons geladen’, meldt Greenpeace maandagmiddag

Het is het eerste kernafvaltransport vanuit Nederland naar Frankrijk in zes jaar tijd. Greenpeace heeft apparatuur voor stralingsmetingen en gaat opnames maken met een hittegevoelige camera.

’Radioactiviteit van Tsjernobyl of Fukushima’
“Het gesleep met hoogradioactief afval is een gevaar voor omwonenden. De containers bevatten een vergelijkbare hoeveelheid radioactiviteit als is vrijgekomen bij de kernrampen in Tsjernobyl of Fukushima”, stelt Teuling. “Dit kernafvaltransport laat zien hoe gevaarlijk en vervuilend kernenergie is. Er is maar één oplossing voor het kernafvalprobleem: stoppen met kernenergie.”

Na de kernramp in Japan riep Greenpeace minister Verhagen op kerncentrale Borssele direct te sluiten vanwege de veiligheidsrisico’s. De productie van deze verouderde kerncentrale kan op korte termijn opgevangen worden door gascentrales, want de kerncentrale levert slechts 4 procent van de Nederlandse elektriciteit. Risicovolle kernafvaltransporten zijn dan niet meer nodig.

De controversiële transporten van opgebrande splijtstof hebben zes jaar stilgelegen. Onder druk van Greenpeace accepteerde Frankrijk niet meer dat er grote hoeveelheden radioactief afval op Franse stortplaatsen achterbleef.

Frankrijk en Nederland hebben recent afgesproken dat het radioactief afval terugkomt in Nederland en op welke termijn. Echter, een groot deel van het kernafval - 95 procent, bestaande uit het opgewerkte plutonium en uranium - valt niet onder dit contract. Ook het Nederlandse afval dat eerder in Frankrijk en Rusland is gedumpt komt niet terug.

Vorige week kondigde burgemeester Termont van Gent aan naar de rechter te stappen om een verbod op het transport door zijn stad af te dwingen. Teuling deelt zijn bezwaren: “Deze levensgevaarlijke trein rijdt door dichtbevolkt gebied en de omwonenden worden niet geïnformeerd. Ze hebben groot gelijk wanneer ze de risico’s van dit nutteloze transport niet accepteren.”
Provincie:
Tag(s):