dinsdag, 26. augustus 2014 - 10:50 Update: 26-08-2014 18:12

'Taboe op doggybag moet worden doorbroken'

Nederland masaal aan de DoggyBag
Amsterdam

Als het aan Natuur & Milieu ligt, gaat heel Nederland aan de doggybag. 80% van de Nederlanders die uit eten gaan, neemt nooit overgebleven eten mee naar huis uit restaurants.

Schaamte (52%) en onbekendheid (55%) met de doggybag spelen een grote rol. Terwijl 78% wel een hekel heeft aan voedselverspilling. Dit blijkt uit onderzoek van Natuur & Milieu in samenwerking met Panelwizard. Om restauranthouders en -gasten te helpen in het terugdringen van voedselverspilling, start Natuur & Milieu een doggy bag campagne: 50 duizend nieuw ontwikkelde doggy bags worden vanaf vandaag gratisverspreid richting restaurants.

Taboe doorbreken
Er is altijd een goede reden voor een doggy bag. Onder dat motto moet de doggy bag een typisch Hollands verschijnsel worden. De doggy bag past uitstekend bij de Nederlandse cultuur. 78% van de Nederlanders heeft een hekel aan voedselverspilling en 68% is opgevoed met de regel dat je altijd je bord moet leegeten.

Voor restaurants die een doggy bag aanbieden, valt er een wereld te winnen, blijkt uit het onderzoek.  62% van de gasten neemt graag eten mee naar huis indien dit wordt aangeboden. 16% betaalt zelfs graag iets extra's als ze het eten meekrijgen als maaltijd voor de volgende dag. 30% van de mensen gaat eerder naar een restaurant dat iets doet tegen voedselverspilling.

Provincie:
Tag(s):