De nieuwe Opel Zafira
Op de Autosalon van Genève (3 -13 maart 2005) stelt Opel de tweede generatie van zijn compacte MPV, de nieuwe Zafira, voor het eerst voor aan het publiek. De nieuwe Opel Zafira heeft een dynamisch design, biedt al even dynamische prestaties en een ruimer, kwalitatief hoogwaardig en ergonomisch interieur. Verder biedt deze bestseller met zeven zitplaatsen een brede reeks moderne motoren en een uitzonderlijk pakket van technologische systemen. Het ingenieuze en ruim toepasbare Flex7-stoelsysteem is nog verder verfijnd. Een andere opvallende noviteit voor de nieuwe Zafira is het innovatieve panoramische dak met geïntegreerde opbergvakken, dat een aangename en lichte atmosfeer creërt voor de passagiers.
<BR>
Het IDSPlus-chassis (Interactive Driving System) met elektronisch gestuurde dempers (Continuous Damping Control) dat al bekend is van de nieuwe Astra, is ook optioneel verkrijgbaar voor de nieuwe Zafira. Een ander technisch hoogstandje dat voor het eerst in het segment van de compacte MPV’s te zien is, zijn de meesturende bi-xenon koplampen met AFL (Adaptive Forward Lighting), dynamische bochtverlichting. De uitzonderlijk uitgebreide reeks motoren die leverbaar zijn voor de nieuwe Zafira, omvat uiterst geavanceerde krachtbronnen met een inhoud van 1,6 tot 2,2 liter en een vermogen van 74 kW/100 pk tot 147 kW/200 pk, uniek in het segment van compacte MPV’s. Alle CDTi-dieselmotoren beschikken over de allernieuwste meervoudige directe common-rail injectie. De nieuwe Zafira zal vanaf eind juli 2005 in de Nederlandse Opel-showrooms staan, de productie start eind mei in de fabriek in Bochum.
Hans Demant, Managing Director van Adam Opel AG, licht een tipje van de sluier op over de nieuwe Zafira: 'Een zee van ruimte, maximale flexibiliteit en een uitzonderlijk gebruiksgemak. Dat is wat klanten van een moderne MPV verwachten. Met zijn ongeëvenaarde Flex7-interieurconcept heeft de nieuwe Zafira alle troeven in handen om net als zijn voorganger een groot succes te worden. Dit wordt verder aangevuld door een prachtig design, een hoogstaand rijgedrag, innovatieve technologie en tal van praktische details.'
In 1999 was de Opel Zafira de eerste compacte zevenzitter van Duitse makelij en beschikte hij als eerste compacte MPV over een derde rij stoelen die men volledig kon wegklappen. Doorslaggevend voor het succes van de meerdere malen bekroonde bestseller, was het gepatenteerde en makkelijk te gebruiken Flex7-stoelsysteem. In Duitsland veroverde de Zafira bij zijn lancering onmiddellijk de eerste plaats in zijn klasse en die plaats gaf hij ook de vier jaar daarna niet meer uit handen. Tot op heden zijn er ongeveer 1,4 miljoen exemplaren van de huidige Zafira geproduceerd.
Het design:
De nieuwe Zafira straalt zelfvertrouwen en dynamiek uit en is duidelijk verwant aan de Astra. Diens vormen zijn vertaald naar het formaat van compacte MPV (lengte/ breedte/hoogte: 4467/1776/1637 mm). Zijn sportiviteit en elegantie worden extra benadrukt door de spits toelopende, V-vormige voor- en achterkant; de typische Opel-vouw. Het sierlijke en dynamische design van de nieuwe Zafira wordt nog eens extra geaccentueerd door opvallende details, zoals de grote luchtinlaten in de voorbumper, de driedimensionale vóór- en achterlichten en de trapeziumvormige, chroomomrande grille met Opel-logo.
Voor het interieur worden hoogwaardige materialen gebruikt die voor een stijlvolle afwerking en een perfecte ergonomie zorgen. Een uitstekend voorbeeld hiervan is de bestuurdersgerichte cockpit: alle bedieningselementen staan ideaal opgesteld voor de bestuurder. Zo zorgt de hoger geplaatste versnellingspook voor meer bedieningscomfort en is er ruimte ontstaan voor een in de middenconsole geïntegreerde, U-vormige handrem en een extra opbergvak. Het nieuwe dashboard is verfraaid met chroomomrande instrumenten waarbij de logisch opgestelde middenconsole beschikt over een groot en gemakkelijk afleesbaar scherm. Dit toont alle informatie over de geavanceerde infotainment-systemen met intuïtieve bediening, waaronder apparatuur met DVD-navigatie en Bluetooth-technologie.
Qua comfort en ruimte gaat de nieuwe Zafira nog een stap verder dan zijn voorganger. Dankzij zijn lange wielbasis (2703 mm) en de goed uitgekiende ruimtelijke indeling hebben maximaal zeven passagiers nog meer ruimte op alle zitplaatsen. Het Flex7-stoelsysteem is nog gebruiksvriendelijker geworden en garandeert een maximale flexibiliteit voor de dagelijkse transportbehoeften. De Zafira laat zich in enkele seconden veranderen van een zevenzitter tot een zes-, vijf-, vier-, drie- of tweezitter zonder dat het nodig is de stoelen te verwijderen. Verder kan de voorste passagiersstoel worden uitgerust met een neerklapbare rugleuning, een klaptafeltje aan de rugleuning en een groot opbergvak onder de zitting om voorwerpen zoals een stratenboek op te bergen. Naargelang het uitrustingsniveau biedt de nieuwe Zafira tot 30 praktische opbergvakken. Kortom: de ideale gezinsauto.
In zijn configuratie met vijf zitplaatsen houdt de nieuwe Opel Zafira een laadruimte over van 620 liter en dat is 20 liter meer dan zijn voorganger. Het slimme FlexOrganizer-systeem voor de kofferruimte omvat aan weerszijden eenvoudige horizontale rails met verstelbare bevestigingspunten waardoor men op een makkelijke manier diverse riemen, haken, tussenschotten en opbergboxen kan monteren. Zo kan elke vracht veilig, comfortabel en netjes vervoerd worden.
Het optionele panoramadak met geïntegreerde opbergvoorzieningen beleeft zijn wereldpremière op de nieuwe Opel Zafira. Met zijn vier grote glaspanelen biedt het systeem de inzittenden een erg aangename, lichte atmosfeer. Het donker getinte glas en het elektrisch te bedienen zonweringssysteem beschermen tegen sterk zonlicht. De centrale dakconsole die over de gehele lengte van het plafond doorloopt, biedt plaats aan vijf verschillende compartimenten voor nog meer opbergruimte.
Het SAFETEC-veiligheidssysteem van de nieuwe Zafira garandeert een hoog veiligheidsniveau door de combinatie van alle gangbare actieve en passieve veiligheidselementen. Zo is er een antiblokkeersysteem (ABS) met elektronische remkrachtverdeling en een uitgebreid airbagsysteem met frontale airbags, zij-airbags voor de bestuurder en de passagier voorin en hoofdairbags voor de eerste twee zitrijen. Extra veiligheidsvoorzieningen zijn de wegklappende pedalen (Pedal Release System), een gordelwaarschuwing voor de voorstoelen en bevestigingspunten voor ISOFIX-kinderzitjes op de buitenste plaatsen van de tweede rij stoelen. Ook standaard zijn de actieve hoofdsteunen voorin, een sensor om na te gaan of de voorste passagiersstoel bezet is en een bandendrukcontrolesysteem (Tire Pressure Monitoring System) zijn optioneel verkrijgbaar.
Het brede motorengamma staat garant voor het levendige en zuinige karakter van de nieuwe Zafira. Klanten krijgen de keuze uit drie diesel- en vier benzinemotoren uit het ECOTEC-gamma, met vermogens tussen 100 en 200 pk. De absolute top is de 147 kW/200 pk sterke 2.0 turbobenzinemotor die de Zafira een topsnelheid van ongeveer 220 km/u geeft. Deze wordt gevolgd door een direct ingespoten 2.2 benzinemotor (110 kW/150 pk) en een gloednieuwe 1,8-liter motor (103 kW/140 pk). De basismotor is een 1,6-motor (77 kW/105 pk) met brandstofbesparende TWINPORT-technologie.
De uiterst geavanceerde 1,9-liter common-rail turbodieselmotoren met meervoudige directe injectie maken het motorenpalet van de nieuwe Zafira compleet. De 1.9 CDTi-motor is verkrijgbaar in drie vermogensniveaus (74 kW/100 pk, 88 kW/120 pk en 110 kW/150 pk).
Wat transmissies betreft, biedt de nieuwe Zafira de keuze tussen een handgeschakelde zesversnellingsbak (standaard voor de 2.2 DIRECT, de 2.0 Turbo en alle 1.9 CDTi-motoren), een handgeschakelde vijfversnellingsbak (standaard voor 1.6 TWINPORT en de 1.8), een zestrapsautomaat met Active Select-functie (optie voor de 1.9 CDTi met 120 of 150 pk) en een viertrapsautomaat (optie voor de 2.2 DIRECT). Voor de 1,8-liter benzinemotor is een verdere evolutie van de Easytronic geautomatiseerde handgeschakelde transmissie verkrijgbaar. ©BON/RAI