dinsdag, 22. november 2016 - 16:34 Update: 22-11-2016 16:57

Smartphone vervangt camera op vakantie

Smartphone vervangt camera op vakantie
Kollum

Bijna de helft van de Nederlandse vakantiegangers neemt geen digitale camera meer mee op reis. De smartphone wordt gebruikt om vakantiekiekjes te maken. Dit blijkt uit onderzoek van Fotocadeau.nl.

De smartphone wordt door 48,3% van de respondenten op vakantie gebruikt als camera. “De belangrijkste reden is dat die foto’s van voldoende kwaliteit zijn”, vertelt fotocadeau-CEO Halbe Boersma. “Daarnaast wordt de grotere digitale – of spiegelreflexcamera gezien als extra ballast.” 

Geen back-up

Opmerkelijk is ook dat 40% van de respondenten aangeeft foto’s nergens anders op te slaan dan op de camera. Slechts een vijfde van de deelnemers gebruikt een cloud-oplossing en de rest maakt een back-up van de (vakantie)foto’s op de PC, harde schijf of tablet. 

Kinderen populairste onderwerp

Bij gezinnen met kinderen, wordt het nageslacht het meest gefotografeerd (33% van de respondenten). Vrienden en familie staan op een tweede plaats (23%). Daaropvolgend zijn de vakantiefoto’s (20%) en het huisdier de meest gefotografeerde onderwerpen. De top vijf wordt compleet gemaakt met natuurfoto’s. Wanneer er geen kinderen in het spel zijn, staan de familiefoto’s op de eerste plaats. Verder blijft de volgorde gelijk. 

Foto’s alleen digitaal bekeken

Noemenswaardig is ook dat de foto’s bijna alleen digitaal teruggekeken worden. Slechts 18% van de respondenten geeft aan losse foto’s af te laten drukken. 44% van de deelnemers heeft afgelopen jaar minimaal één keer een fotoalbum samengesteld en besteld. Wel blijkt dat tweederde van de mensen het erg leuk lijkt een foto-cadeau te krijgen, of aan een geliefde te geven. Slechts een derde van de respondenten voerde afgelopen jaar echter daad bij woord. 

Fotomok populairste cadeau

De top drie van bekende fotoproducten bleken de fotomok, de foto op canvas en de foto op hout te zijn. “Als ik zie welke producten wij het meest verkopen, dan sluit dat precies op deze uitslag aan”, vertelt Boersma. “Ik had wel verwacht dat meer mensen zouden kiezen voor een foto op aluminium of op glas. Bij die producten zien we de laatste jaren een sterke groei in de verkoop. Het zijn goede en stijlvolle alternatieven voor de bekende wanddecoratie.”

Onderzoek Fotocadeau

Fotocadeau.nl heeft jarenlange ervaring in de fotobranche en is het hoofdmerk van het langlopende CanvasCompany.nl en marktleider FotoOpHout.nl. Fotocadeau.nl voerde dit onderzoek in oktober 2016 uit onder 1248 respondenten, in een aselecte steekproef.

Provincie: