donderdag, 4. februari 2016 - 9:30 Update: 04-02-2016 10:03

'Nederlanders kopen steeds bewuster'

'Nederlanders kopen steeds bewuster'
Foto: EHF
Den Haag

Steeds meer Nederlanders houden bij hun aankoop niet alleen rekening met prijs, kwalitieit en nut, maar laten zich ook leiden door duurzame, politieke of ethische motieven. Ze willen maatschappelijk bewust consumeren.

Dit schrijft het Centraal Planbureau (CPB) donderdag, op basis van onderzoek.  33 procent van de Nederlanders koopt bewust, dat was in 2002 nog maar 26 procent, zo blijkt uit cijfers van het CPB. Consumenten kopen hun producten vanwege het milieu of dierenrechten, of ze boycotten juist bepaalde producten. Zo kiest men bijvoorbeeld bewust voor biologische eieren als die er zijn. Nederland telt ook steeds meer vegetariërs en flexitariërs (mensen die bewust minder vlees eten).

Het aantal producten dat geboycot wordt is toegenomen van 10 procent naar 15 procent. Zo zijn er bijvoorbeeld consumenten die bepaalde producten niet meer kopen omdat er kinderarbeid aan te pas is gekomen.

Het SCP schrijft dat de typisch maatschappelijk bewuste consument vaker hoger is opgeleid en vaker een bovengemiddelde interesse heeft in politiek en samenleving. Boycotters zijn ook vaker vrouwen. Opmerkelijk is dat het inkomen niet van doorslaggevende aard is. Zo schrijft het SCP: 'én mythe is in ieder geval doorgeprikt: maatschappelijk bewuste consumenten zijn zeker niet alleen degenen met een goed gevulde portemonnee.' Nederland loopt wel achter op andere Europese landen. In Zweden boycot de helft van de mensen wel eens een product of dienst omwille van bijvoorbeeld dierenrechten of het milieu. In Duitsland doet ongeveer een op de drie mensen dat.

Categorie: