donderdag, 18. april 2019 - 18:44 Update: 18-04-2019 19:21

Raad: Maak einde aan de uitzonderingspositie van de luchtvaart

raad, leefomgeving, infrastructuur, einde, uitzonderingspositie, luchtvaart
Foto: Archief EHF/ foto ter illustratie
Hilversum

De Raad voor leefomgeving en infrastructuur schrijft in een advies aan het kabinet dat de luchtvaart in Nederland net zo streng moet worden afgerekend op effecten als andere bedrijfstakken.

Binnen het rijksbeleid geldt nu voor Schiphol en de luchtvaartsector nog een uitzonderingspositie. Schiphol heeft nu slechts met één echte beperking te maken en dat is het maximum aan het aantal vlieguren. Die positie hebben ze omdat het kabinet vindt dat Schiphol van curiciaal belang is voor de Nederlandse economie. Maar volgens de Raad voor leefomgeving en infrastructuur wordt het hoog tijd dat het kabinet die uitzonderingspositie gaat heroverwegen. Raad: 'De oplopende spanning tussen de groei van de luchtvaart aan de ene kant en de belangen van het klimaat en de leefomgeving aan de andere kant maken dat noodzakelijk.' Dit meldt de NOS donderdag. 

In een reactie laat KLM  weten het advies van de Raad 'eenzijdig' en 'onvolledig' te vinden. De voorstelllen zouden de economie in gevaar brengen. Dit meldt het AD. Maar de Raad vindt dat er heldere grenzen moeten komen voor geluid, hinder en ultrafijnstof en veiligheid. En die grenzen moeten regelmatig worden aangescherpt, zodat vliegmaatschappijen worden geprikkeld om de belasting van het milieu en de omgeving verder omlaag te brengen. Schiphol zou dat nog kunnen stimuleren door 'schone' vliegtuigen minder te laten betalen voor landingsrechten.

En wat de Raad betreft mogen de tickets ook duurder worden. Door het enorme aanbod aan goedkope vliegtickets worden reizigers nauwelijks aangezet om te kiezen voor alternatief vervoer, zoals de trein, aldus de Raad.