De Motorrijtuigenbelasting (MRB) en de aanschafbelasting (BPM) worden afgeschaft. In plaats daarvan komt er een prijs voor elke kilometer die in Nederland wordt gereden, van snelweg tot woonerf. Dat betekent dat de gebruiker gaat betalen. De opbrengsten uit de kilometerprijs zullen niet méér zijn dan de ‘oude’ belastingen samen. Hierdoor gaat 59 procent van de automobilisten er in het nieuwe stelsel op vooruit. De heffing geldt niet alleen op snelwegen maar ook voor secundaire wegen.
Hoe schoner en bewuster er gereden wordt, hoe minder men betaalt.
Voor elke kilometer wordt een basistarief betaald. Hoe schoner de auto hoe lager het basistarief is. Daarnaast kan er een spitstarief geheven worden. In elk voertuig komt een GPS-apparaatje dat bijhoudt hoeveel, wanneer en waar er gereden wordt.
Het kabinet gaat uit van 3 cent per gereden kilometer. In de jaren erna loopt dit op naar gemiddeld 6,7 cent in 2018.
vrijdag, 13. november 2009 - 19:38
Kilometerprijs: meeste mensen gaan minder betalen
Den Haag
Alle weggebruikers gaan in de komende jaren betalen voor het gebruik van hun auto en niet langer voor het bezit ervan. Door de kilometerprijs halveren de files en gaat het milieu er op vooruit. De ministerraad heeft op voorstel van minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat ingestemd met toezending aan de Tweede Kamer van het wetsvoorstel Kilometerprijs.
Categorie:
Tag(s):