vrijdag, 24. april 2009 - 9:30

Mercedes AMG-modellen nog verder verfijnd

Dankzij een aantal effectieve wijzigingen zijn de Mercedes-Benz S 63 AMG en S 65 AMG nu nog verder verfijnd. De technische aanpassingen voor de krachtigste topmodellen van de S-Klasse zorgen voor een nog dynamischer rijbeleving, terwijl ook de actieve en passieve veiligheid voor de inzittenden verder konden worden verbeterd.

Dat de prestaties van beide AMG-topmodellen in de S-Klasse op hoog niveau liggen, behoeft geen betoog. De S 63 AMG beschikt over een 386 kW/525 pk krachtige 6,3 liter AMG V8-motor, die een koppel levert van 630 Nm. De acceleratie van 0-100 km/u duurt slechts 4,6 seconden. De waarden van de S 65 AMG zijn nóg indrukwekkender: de zesliter AMG V12-biturbomotor levert een vermogen van 450 kW/612 pk en een maximum (begrensd) koppel van 1.000 Nm, de acceleratie van 0-100 km/u vindt plaats in 4,4 seconden. Bij beide limousines is de topsnelheid elektronisch begrensd tot 250 km/u. Ondanks dat de prestaties en de kenmerken van de motor ongewijzigd zijn gebleven, konden het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot toch nog met maximaal drie procent worden beperkt.

Aan de buitenkant valt de nieuwe pijlvormige grille op, waarvan de lamellen bij de S 65 AMG met chroom zijn afgewerkt. Andere wijzigingen aan de voorkant zijn de AMG-dagrijverlichting met LED-technologie en de twee dwarse koelluchtopeningen aan weerszijden. Afhankelijk van de uitvoering is op de spatborden de aanduiding “6.3 AMG� of “V12 Biturbo� aangebracht. Aan de achterzijde is het middenstuk van de diffusor nu uitgevoerd in de carrosseriekleur. Ook in de achterlichtunits is LED-technologie toegepast met 52 LED’s in de vorm van een dubbele C. De S 63 AMG is voorzien van 19-inch multispaakswielen in glanzend titaniumgrijs met banden in de maten 255/40 voor en 275/40 achter. De S 65 AMG onderscheidt zich door 20-inch wielen in spiegelend titaniumgrijs met banden in de maten 255/35 voor en 275/35 achter.
Zijwindstabilisatie, Torque Vectoring Brake en directe besturing
Het AMG-sportonderstel met Active Body Control (ABC) is voor het eerst standaard voorzien van zijwindstabilisatie. Hierdoor worden de invloeden van zijwind opgevangen of, bij zeer sterke windvlagen, zoveel mogelijk gereduceerd. Het opvangen gebeurt door middel van een heel snelle aanpassing van de verdeling van de wiellast, waarbij gebruik gemaakt wordt van de giersensor en de dwarsversnellingssensor van het ESP.
Ook nieuw is de Torque Vectoring Brake. Met dit systeem verloopt het bochtenwerk nauwkeuriger en blijft de auto te allen tijde onder controle. De Torque Vectoring Brake is een extra functie van het ESP die bijdraagt tot meer veiligheid, vooral in kritieke situaties. Ook de directe besturing, waarbij de stuurverhouding afhankelijk van de stuuruitslag wordt aangepast, zorgt voor een directer gevoel bij het nemen van bochten en daarmee voor meer rijplezier.

Uitgebreide standaarduitrusting met exclusieve uitstraling
De uitvoering van het interieur is net zo exclusief als de hoogwaardige technologie. Bij het openen van het portier van de S 65 AMG verschijnt het bewegende opschrift “AMG V12 BITURBO� op het centrale display. Het hoofdmenu biedt informatie over olietemperatuur, accuspanning en de RACETIMER, waarmee rondetijden op het circuit kunnen worden aangegeven. De S 63 AMG is in het interieur voorzien van de lederen PASSION-uitrusting met echt leer in de zijkanten van de zittingen, maar ook multicontour-sportstoelen voorin met ventilatie, massagefunctie en aanpassing aan het rijgedrag. De lederen Exclusive PASSION-uitrusting in de S 65 AMG straalt nog meer verfijning uit. Beide uitvoeringen beschikken over afwerking met walnotenhout en de door IWC ontworpen AMG-uurwerk. De SPEEDSHIFT 7G-TRONIC van de S 63 AMG en de vijftraps SPEEDSHIFT-transmissie van de S 65 AMG zijn beide uitgevoerd met DIRECT SELECT-schakeling door middel van aluminium paddles aan het nieuwe AMG-sportstuurwiel.

Ook op het gebied van actieve en passieve veiligheid bieden beide modellen nieuwe voorzieningen, waarbij gebruik gemaakt wordt van camera- en radartechnologie. ATTENTION ASSIST herkent opkomende vermoeidheid en waarschuwt hiervoor. Andere veiligheidsvoorzieningen zijn de adaptieve Highbeam Assist, de Lane Keeping Assist en de PRE-SAFE-remmen, gekoppeld aan het automatische afstandsradar. Deze remmen komen automatisch in werking bij een dreigend ongeval. De Night View Assist met infraroodcamera is uitgebreid met een nieuwe herkenningsfunctie voor voetgangers. De beelden van de camera worden ook gebruikt door de nieuwe Speed Limit Assist, die leverbaar is als optie. De Brake Assist PLUS en de afstandsregeling DISTRONIC PLUS helpen de bestuurder bij het maken van een noodstop. De preventieve ongevalbescherming PRE-SAFE en de luxe NECK-PRO-hoofdsteunen zijn nu standaard.

Optioneel is het Rijassistentiepakket leverbaar. Dit omvat DISTRONIC PLUS, BAS PLUS (remassistent), PRE-SAFE, Lane Keeping Assist, PARK TRONIC inclusief parkeergeleiding en Blind Spot Assist, waarbij radarsensoren de directe omgeving van de auto in de gaten houden en zodoende de ‘dode hoek’ opheffen. Al deze systemen zorgen voor extra veiligheid, niet alleen voor de inzittenden van de nieuwe generatie S-Klasse, maar ook voor medeweggebruikers. De aanschaf van het Rijassistentiepakket gaat bij het afsluiten van een autoverzekering via Mercedes-Benz Insurance daarom vergezeld van twee extra schadevrije jaren.

Voor informatie en entertainment zijn er nieuwe systemen leverbaar, waaronder COMAND APS met een nieuw SPLITVIEW-display, waarmee bestuurder en passagier voorin tegelijkertijd een verschillend beeld te zien krijgen.
Categorie:
Tag(s):