woensdag, 28. december 2005 - 11:15 Update: 28-12-2005 11:15

Mercedes S65 AMG overtreft concurrenten

Mercedes overtreft haar concurrenten met de S 65 AMG. Deze supersnelle limousine wordt aangedreven door een 612 pk sterke V12 die het mogelijk maakt in slechts 4,4 seconden naar 100 km/h te sprinten. Mercedes-AMG heeft weer een knap staaltje werk geleverd. De huistuner van Mercedes-Benz heeft de S-klasse omgetoverd tot een superlimo.

Onder de motorkap huist een twaalfcilinder benzinemotor met een inhoud van 6.0 liter. De V12 is voorzien van een dubbele turbo en levert een vermogen van 612 pk. Het koppel van 1.000 Nm is minstens zo indrukwekkend. Iets meer dan de helft van het koppel (570 Nm) is al bij 1.000 toeren per minuut beschikbaar. Dat heeft geresulteerd in een indrukwekkende acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/h in 4,4 seconden. Een sprintje naar 200 km/h (vanuit stilstand) is in iets meer dan 13 seconden een feit. De topsnelheid mag dan op 250 km/h zijn begrensd, de snelheidsmeter loopt door tot 360 km/h.

Dit enorme vermogen is niet zomaar tot stand gekomen. Er zijn vele aanpassingen gedaan aan de motor. Bovendien heeft Mercedes heel wat extra koelopeningen moeten maken om de motor op temperatuur te houden. De koelopeningen in de voorbumper zijn dan ook niet alleen voor de ´show´. De S 65 AMG onderscheidt zich van de andere S-klasses door zijn kenmerkende AMG-bodykit. De voorbumper met drie grote luchtinlaten, de inlaten voor het voorwiel, de zijskirts, verbrede wielkasten en dikke achterbumper geven de S-klasse een dynamische en sportieve aanblik. De twee dubbele uitlaatpijpen aan de achterzijde zorgen voor een kenmerkende V12-sound. Voor wie het allemaal nog niet duidelijk is prijkt op de achterklep het typeplaatje van AMG en staat op de voorschermen ´V12 biturbo´.

Achter de multispaaks 19 inch lichtmetalen wielen gaan high-performance keramische remschijven schuil. De remmen worden mede aangestuurd door het Adaptive Brake systeem en zorgen ten alleen tijde voor een zo kort mogelijke remweg. Het onderstel werd door AMG flink aangepast om het hoge vermogen en koppel aan te kunnen. Active Body Control beperkt overhellen en duiken tot een absoluut minimum. Om het karakter van de auto te veranderen is op de middenconsole een knop gemonteerd. Er kan gekozen worden voor S/C/M ofwel Sport, Comfort of Manual. Met een druk op één van deze knoppen verandert niet alleen het schakelprogramma, maar ook de instellingen van de vering en de besturing. De schakelpook op de middentunnel heeft plaats gemaakt voor een stuurversnelling. En voor wie handmatig wil schakelen kan gebruik maken van de peddels achter het AMG-sportstuur.

De combinatie van sportiviteit en exclusiviteit wordt duidelijk zodra het portier wordt geopend. Aluminium instaplijsten met AMG-opschrift, dikke lederen sportstoelen en houtafwerking op het dashboard doen meer denken aan een superluxe limousine dan aan een sportauto. Het instrumentarium is door AMG aangepast en voorzien van sportieve accenten. De snelheidsmeter loopt tot 360 km/h. In het instrumentarium is plaats gemaakt voor een ´Racetimer´. Hierop kun je als bestuurder rondetijden, gemiddelde snelheid, topsnelheid en afstand meten. Leuk voor wie een privé-circuit heeft of graag een rondje rijdt op circuitdagen.

Mercedes claimt met de S 65 AMG de krachtigste auto in het segment te hebben. De Audi S8 met zijn 450 pk sterke V10 is in ieder geval met gemak verslagen. Mercedes gaat de S 65 AMG leveren als absoluut topmodel van de S-klasse. De auto debuteert op de NAIAS in Detoit en gaat medio 2006 in productie bij Mercedes-AMG.
Categorie
Tag(s)