dinsdag, 23. augustus 2005 - 23:31 Update: 23-08-2005 23:31
Korte opzegtermijn voor kabeldiensten
Den Haag
Consumenten moeten snel álle kabeldiensten kunnen opzeggen als hun kabelmaatschappij de voorwaarden van één van die diensten wijzigt. De Consumentenbond vraagt dat vandaag in een brief aan minister Brinkhorst.
De Consumentenbond wil dat per direct wordt vastgelegd dat als aanbieders op de kabelmarkt iets veranderen in de voorwaarden van hun dienst, de klant binnen 30 dagen het contract kan beëindigen. Opzeggen moet dus snel kunnen.
Bovendien zou voor diensten die zijn gebundeld (u moet bijvoorbeeld televisie en internet afnemen bij de zelfde kabelmaatschappij) moeten gelden dat, als uw aanbieder iets wijzigt in de ene dienst, u alle gekoppelde diensten mag opzeggen. Nu heeft u die mogelijkheid niet.
De strijd om de digitale consument is volop losgebarsten. Kabel en telecombedrijven duikelen over elkaar heen om de ogenschijnlijk meest aantrekkelijke aanbiedingen aan de consument voor te leggen. Ogenschijnlijk, want vaak zit er een addertje onder het gras. U wordt via deze aanbiedingen ongemerkt ingesloten doordat de bedrijven diensten bieden waarvoor verschillende voorwaarden gelden. Met de twee eisen aan de minister wil de Consumentenbond hier een einde aan maken.
Een voorbeeld van dergelijke insluitpraktijken vindt men bij UPC. Wil je internet bij UPC, dan moet je ook je televisieabonnement bij UPC afnemen. Als je echter je televisieabonnement wilt opzeggen omdat UPC de prijzen verhoogt en het zenderaanbod vermindert, dan kun je niet weg omdat je dan geen internet meer hebt, terwijl je daar wel voor moet doorbetalen.
Bovendien zou voor diensten die zijn gebundeld (u moet bijvoorbeeld televisie en internet afnemen bij de zelfde kabelmaatschappij) moeten gelden dat, als uw aanbieder iets wijzigt in de ene dienst, u alle gekoppelde diensten mag opzeggen. Nu heeft u die mogelijkheid niet.
De strijd om de digitale consument is volop losgebarsten. Kabel en telecombedrijven duikelen over elkaar heen om de ogenschijnlijk meest aantrekkelijke aanbiedingen aan de consument voor te leggen. Ogenschijnlijk, want vaak zit er een addertje onder het gras. U wordt via deze aanbiedingen ongemerkt ingesloten doordat de bedrijven diensten bieden waarvoor verschillende voorwaarden gelden. Met de twee eisen aan de minister wil de Consumentenbond hier een einde aan maken.
Een voorbeeld van dergelijke insluitpraktijken vindt men bij UPC. Wil je internet bij UPC, dan moet je ook je televisieabonnement bij UPC afnemen. Als je echter je televisieabonnement wilt opzeggen omdat UPC de prijzen verhoogt en het zenderaanbod vermindert, dan kun je niet weg omdat je dan geen internet meer hebt, terwijl je daar wel voor moet doorbetalen.
Categorie