donderdag, 14. juli 2016 - 11:02

Nieuwe Mazda moet Jinba-Ittai-gevoel geven

Nieuwe Mazda moet Jinba-Ittai-gevoel geven
Foto: Mazda
Waddinxveen

Mazda Motor Corporation introduceert een volledig nieuwe reeks technologieën om het rijgedrag van auto’s nog beter te controleren. Het eerste systeem van deze zogenaamde SKYACTIV-VEHICLE DYNAMICS beleeft vandaag zijn wereldpremière.

De Mazda3 modeljaar 2017, zoals deze vanaf nu beschikbaar is in Japan, zal standaard voorzien zijn van G-Vectoring Control (GVC). Het nieuwe model is vanaf december dit jaar leverbaar in Nederland.

Het SKYACTIV-VEHICLE DYNAMICS-concept is opnieuw een product dat voortkomt uit de ontwikkelingsfilosofie van Mazda, waarin de inzittenden centraal staan. Door een geïntegreerd management van motor, versnellingsbak, chassis en carrosserie verbeteren GVC en toekomstige SKYACTIV-VEHICLE DYNAMICS-systemen het Jinba-Ittai-gevoel, wat Mazda op al zijn modellen nastreeft. Letterlijk vertaald: ruiter en paard één, of, met andere woorden, bestuurders een gevoel van eenheid met de auto geven.

G-Vectoring Control gebruikt de motor om het gedrag van het chassis te verbeteren, wat op zijn beurt de besturing en het rijcomfort verbetert. Het is het eerste systeem ter wereld dat het motorkoppel varieert op basis van de stuurinput van de bestuurder, om zo laterale en longitudinale acceleratie- en deceleratiekrachten te beïnvloeden. Dit zorgt ervoor dat de verticale belasting op elk wiel wordt geoptimaliseerd. Dit verbetert de tractie en geeft de bestuurder meer vertrouwen en rijplezier. Het gedrag van de auto sluit nauwer aan op de intenties van de bestuurder, waardoor er minder onbewuste stuurcorrecties nodig zijn en de bestuurder minder snel moe wordt. Door de transities tussen G-krachten te versoepelen zorgt GVC bovendien voor meer comfort, omdat het lichaam minder heen en weer wordt bewogen.

Zowel ervaren als minder ervaren bestuurders profiteren van deze technologie in tal van verkeerssituaties, van het dagelijkse stadsverkeer met lage snelheid tot sneller rijden op de snelweg, van bochtige wegen tot uitwijkmanoeuvres. GVC is vooral effectief op wegen met ongelijkmatig wegdek (zoals onverharde wegen) of gladde ondergronden als gevolg van regen of sneeuw, waar het systeem de besturing significant verbetert. GVC is ook nog eens zeer veelzijdig. Het is geschikt voor alle autotypes, zolang ze maar zijn voorzien van een SKYACTIV-motor, die vereist is voor het nauwkeurige beheer van het koppel. En van een SKYACTIV-Chassis dat dergelijke superieure dynamische prestaties mogelijk maakt. Het is een op software gebaseerd systeem waardoor het de auto niet zwaarder maakt. Het past dan ook perfect binnen het streven van Mazda naar gewichtsreductie. GVC zal later dit jaar beschikbaar komen op modellen in Europa.

Categorie: