woensdag, 31. augustus 2016 - 9:42 Update: 31-08-2016 10:01

Musea steeds populairder alternatief voor grote, dure pretparken

Musea steeds populairder alternatief voor grote, dure pretparken
Foto: Archief EHF
Amsterdam

In plaats van een duur kaartje voor het pretpark overwegen Nederlanders steeds vaker een museumbezoek. De top-50 van populairste dagattracties bestaat inmiddels voor een kwart uit musea. Hoewel plezier nog altijd voorop staat tijdens een dagje uit, wordt iets leren steeds belangrijker. Toch blijft de Efteling het favoriete attractiepark en kan het zich de hoge entreeprijs blijven permitteren. Dit blijkt uit de vierde editie van het Dagattracties Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 1.600 Nederlanders.

Andere opvallende conclusies uit het onderzoek:

Van Gogh Museum ontbreekt in top-50 van populairste dagattracties.  De kleinere attractieparken hebben de beste prijs-kwaliteitverhouding en Burgers’ Zoo is de sterkste daler qua populariteit en Beekse Bergen de sterkste stijger Verder kan het  Amsterdams attractiebezoek de meeste groei verwachten.

Top-10 van dagattracties met de sterkste reputatie

(1) Efteling, (2) Anne Frank Huis, (3) Rijksmuseum Amsterdam, (4) Safaripark Beekse Bergen, (5) Madurodam, (6) Dolfinarium, (7) Apenheul, (8) Artis.(9) Diergaarde Blijdorp en  (10) Slagharen

Musea weten zich beter in de kijker te spelen van het grote publiek

Van de dertien musea die nu in overweging worden genomen bij de selectie van een dagattractie zijn het Anne Frank Huis en het Rijksmuseum veruit favoriet. De waardering voor de dertien musea is hoger dan voor de gemiddelde dagattractie vanwege de uniekere bezoekerservaring en het informatieve karakter.
‘Musea hebben zich in het afgelopen decennium tot gelikte tentoonstellingsfabrieken ontwikkeld. Met blockbustertentoonstellingen en mediagenieke acties trekken musea een steeds groter publiek. Het Rijksmuseum is hier erg bedreven in met bijvoorbeeld nu de veelbesproken Marten en Oopjen tentoonstelling. De komende presentatie van de T. rex bij Naturalis wordt waarschijnlijk ook een enorm succes’, aldus merkadviseur Hendrik Beerda.
In de afgelopen zes jaar steeg de reputatie van NEMO, Naturalis en het Rijksmuseum vooral spectaculair. Respectievelijk met 57, 20 en 11 procent. Tegelijkertijd stelt Beerda dat musea ook veel kunnen leren van de dagattractiewereld. ‘Vooral op kindvriendelijkheid scoren veel musea te laag. Ook moeten de bezoekersfaciliteiten, zoals de horeca, nog beter worden om van een museumbezoek een écht dagje uit te maken.’

Musea die worden overwogen als leerzaam dagje uit (in volgorde van merkkracht, inclusief index):

Anne Frank Huis (100),  Rijksmuseum Amsterdam (93), Het Spoorwegmuseum (77), Nederlands Openluchtmuseum (71), Naturalis (61), Het Scheepvaartmuseum (61),Archeon (56), Aviodrome Lelystad Airport (53), Zuiderzeemuseum (53), NEMO (53), Beeld en Geluid (45), Museon (35) en Nederlands Watermuseum (11).

Van Gogh Museum ontbreekt in top-50 populairste dagattracties

Opvallend is het ontbreken van het Van Gogh Museum op de ranglijst van populairste dagattracties. ‘Ondanks dat jaarlijks bijna twee miljoen mensen het museum bezoeken, denkt de gemiddelde Nederlander niet aan het Van Gogh Museum bij de keuze van een leerzame dagattractie’, verklaart merkadviseur Hendrik Beerda. ’Net als een aantal jaren geleden nog het geval was bij het Anne Frank Huis ziet de Nederlander het Van Gogh Museum vooral als een bestemming voor de buitenlandse toerist. Er zijn dus nog volop groeikansen voor het museum in de binnenlandse markt.’

Efteling blijft populairste favoriete attractie, ondanks hoge entreeprijs

Ondanks dat een gezinsuitje naar Kaatsheuvel als duur wordt ervaren, behoudt de Efteling zijn ijzersterke nummer één positie in de dagattractiemarkt. ‘De prijs is eigenlijk het enige punt waarover de consument iets te klagen heeft bij de Efteling’, verklaart merkadviseur Hendrik Beerda. ‘Op alle andere, belangrijke imagofactoren behaalt dit attractiepark topscores. Niet alleen wat betreft sympathie staat de Efteling bovenaan, maar ook op afwisseling, sfeer, horeca, vernieuwing en vriendelijkheid van het personeel. Kortom, de Efteling is voor de gemiddelde Nederlander veruit het leukste dagje uit.’

Kleinere attractieparken hebben de beste prijs-kwaliteitverhouding

Waar met name de grote dagattracties als duur worden ervaren, bieden vooral de kleine attracties volgens de bezoeker veel waar voor hun geld. Sprookjeswonderland, dat in zijn totale imago als de vriendelijkste dagattractie van Nederland wordt beoordeeld, vindt men ook het vriendelijkst geprijsd. Van de grote attractieparken heeft Slagharen, dat jaarlijks een miljoen bezoekers ontvangt, de beste prijs-kwaliteitverhouding.

Dagattracties met de beste prijs-kwaliteitverhouding (+ index)

Sprookjeswonderland (100), Zoo Parc Overloon (81),Slagharen (78),Continium (73), Pretpark de Valkenier (69).

Amsterdams attractiebezoek kan meeste groei verwachten

Sinds de vorige meting in 2014 is de populariteit van Burgers’ Zoo het hardst onderuit gegaan. In de top-50 daalde de Arnhemse dierentuin van de derde naar de zestiende plaats. ‘Vorig jaar meldde Burgers’ Zoo al een daling met bijna 400 duizend bezoekers. Zonder ingrijpende wijzigingen zal deze daling waarschijnlijk doorzetten.’, aldus Hendrik Beerda. Safaripark Beekse Bergen doet het juist bijzonder goed, met een stijging op de populariteitsladder van de elfde naar de vierde plaats. ‘Afgelopen jaar groeide het bezoekersaantal bij het safaripark al licht en in de komende jaren is een verdere groei te verwachten.’

Vijf van de tien dagattracties met een aanzienlijke groeiverwachting is in Amsterdam gevestigd. Bij De Efteling, dat jaarlijks al ruim 4,5 miljoen mensen ontvangt, is de groeiverwachting het hoogst. Ook de verwachte bezoekersstijging bij het Rijksmuseum is erg hoog. Andere, Amsterdamse dagattracties die een aanzienlijke groei kunnen verwachten zijn Artis, het Anne Frank Huis, NEMO en Madame Tussauds.

Top-10 van dagattracties met de hoogste groeiverwachting (+ index; sterkste groeier=100)

Efteling (100), Rijksmuseum Amsterdam (81), Walibi Holland (45), Keukenhof (41), Safaripark Beekse Bergen (37), Artis (35), Anne Frank Huis (34), NEMO (31), Madame Tussauds Amsterdam (31), Beeld en Geluid (29)

Onderzoek onder 1.600 respondenten

Voor het onderzoek zijn 1.600 respondenten in twee fases ondervraagd. Eerst is de spontane bekendheid van alle Nederlandse dagattracties onderzocht. Daarna is voor de 50 bekendste merken in detail navraag gedaan naar de merkkracht en het imago. Elk merk is op 40 factoren onderzocht: spontane bekendheid, merkkracht (= geholpen bekendheid, waardering en binding), merkpersoonlijkheid (16 factoren), merkprestatie (17 factoren), bezoekintentie, bezoek en groeiverwachting. Met het onderzoek is de reputatie van alle leerzame en ontspannende dagattracties gemeten.

Categorie:
Tag(s):