woensdag, 2. november 2016 - 13:59 Update: 02-11-2016 14:19

Eerste Nationale DNA-databank voor kinderkanker

Foto: SXC
Utrecht

Het Prinses Máxima Centrum en Hartwig Medical Foundation gaan samen de eerste nationale DNA-databank voor kinderkanker opzetten. 'De unieke samenwerking maakt het mogelijk om significante vooruitgang in de behandeling van kinderkanker te boeken', melden beide partijen woensdag.

Complete DNA van iedere kinderkankerpatiënt

Gezamenlijk bouwen de twee organisaties de eerste nationale kinderoncologische DNA-databank op door het complete DNA van iedere kinderkankerpatiënt in Nederland te lezen met behulp van de allernieuwste technieken. Hiermee komt er meer informatie en vergelijkingsmateriaal beschikbaar voor onderzoek naar een meer effectieve gepersonaliseerde behandeling van alle vormen van kinderkanker.

Voor onderzoek zijn zo veel mogelijk data nodig van kinderen met kanker; genetische data (afkomstig van het DNA) en gegevens over het type kanker en de behandeling. Het Prinses Máxima Centrum gaat data aanleveren door een patiënt een biopt (tumorweefsel) en wat bloed af te laten staan en stuurt deze gegevens naar Hartwig Medical Foundation, een onafhankelijk gefinancierde non-profitorganisatie, op het Science Park in Amsterdam.

DNA-‘fouten’ in de tumor

Hier worden vervolgens de samples bewerkt, zodat het DNA eruit kan worden gehaald. Dit wordt daarna door de allernieuwste DNA-sequencers in zijn geheel gelezen (‘whole genome sequencing’) en geanalyseerd. Het eindresultaat is een overzicht van alle DNA-‘fouten’ in de tumor. Deze informatie kan gebruikt worden om nieuwe behandelmethodes te ontwikkelen en medicijnen doelgerichter te benutten.

Nu niet genoeg informatie

'Het opbouwen van een oncologische databank is voor kinderkanker nog eens extra belangrijk omdat het om relatief kleine patiëntgroepen gaat', benadrukt prof. dr. Hans Clevers, wetenschappelijk directeur van het Prinses Máxima Centrum, 'en er momenteel niet genoeg informatie beschikbaar is.'

'We zijn zeer verheugd over deze samenwerking. De hoogste kwaliteit van gezondheidszorg en technologie worden gecombineerd in een uniek initiatief om de ambities van beide organisaties te realiseren en gezamenlijk op nationale schaal te opereren', aldus Hans van Snellenberg, directeur van Hartwig Medical Foundation.

VOKK

Ook de Vereniging Ouders, Kinderen en Kanker (VOKK) onderstreept het belang van de kinderoncologische databank: 'Alle vormen van kanker bij kinderen zijn uiterst zeldzaam', aldus Marianne Naafs, directeur VOKK. 'Met de kennis die deze samenwerking oplevert kunnen we kinderen steeds gerichter behandelen zodat meer kinderen genezen.'

Het Prinses Máxima Centrum geeft zorg aan kinderen met kanker én doet wetenschappelijk onderzoek naar alle vormen van kinderkanker. Met als missie: ieder kind met kanker genezen, met optimale kwaliteit van leven.
Hartwig Medical Foundation is de eerste landelijke DNA-databank die het mogelijk maakt het complete DNA van kankerpatiënten in kaart te brengen.

Gegevens geanonimiseerd

Ook de gegevens over de behandelingen die patiënten ondergaan en de uitkomsten daarvan worden verzameld en geanonimiseerd aan de beveiligde databank toegevoegd. Momenteel zijn er 35 aangesloten ziekenhuizen. De databank die de komende jaren zo zal ontstaan, is een rijke bron voor toekomstig wetenschappelijk onderzoek.

Op deze manier kan de oorzaak van kanker systematisch worden opgespoord en kan de behandeling gerichter worden ingezet. Analyse van de gegevens in de databank maakt het mogelijk om nieuwe verbanden te ontdekken tussen genetische veranderingen en de uitkomst van specifieke behandelingen van bepaalde tumoren.