vrijdag, 23. maart 2018 - 9:32

Foodwatch roept Red Bull om te stoppen met ‘schaamteloze marketing gericht op jongeren en sport!’

Foodwatch roept Red Bull om te stoppen met ‘schaamteloze marketing gericht op jongeren en sport!’
Foto: Gregor
Amsterdam

Foodwatch doet aan de vooravond van het nieuwe formule 1 seizoen een oproep aan het Red Bull raceteam van Max Verstappen om te stoppen met ‘schaamteloze marketing gericht op jongeren en sport!’

In 2014 waarschuwde een groep wetenschappers verbonden aan de Wereldgezondheidsorganisatie afdeling Europa al voor de ‘agressieve marketing’ van producenten van energiedranken gericht op jongeren en sport, en riep overheden op in te grijpen.

Extreme sporten die populair zijn onder jongeren, spelen al volgens Foodwatch lange tijd een hoofdrol in de reclames van Red Bull. Veel topsporters worden aan het merk gebonden, onder andere schaatsers (oa Kjeld Nuis), skateboarders, triatleten, snowboarders, BMX’ers en uiteraard Formule 1-coureurs, waaronder Max Verstappen. Zo probeert Red Bull de verkoop van haar drankje onder jongeren verder op te stuwen.

Kinderartsen hebben al meermalen opgeroepen om de consumptie onder jongeren van deze dranken tegen te gaan, recentelijk nog in januari. Ze willen een einde van de verkoop ervan aan jongeren. In een factsheet leggen ze uit waarom:“Energiedranken bevatten een hoge dosis cafeïne; dit kan leiden tot bijwerkingen zoals angststoornissen, gejaagdheid, hartritmestoornissen en slaapproblemen. Een dagelijkse hoge inname van energiedranken kan leiden tot verschillende lichamelijke klachten, orgaanschade en mogelijk tot de dood.”

Categorie:
Provincie: