zaterdag, 16. januari 2016 - 12:25 Update: 17-01-2016 10:45

‘Ramptoestel Martinair had nooit mogen vertrekken naar Faro'

‘Martinair-ramptoestel Faro had nooit mogen vertrekken'
Foto: Frank van den Berg
Schiphol

Vlucht MP495 van Martinair had op 21 december 1992 nooit mogen vertrekken. Het toestel kampte namelijk met een technisch probleem. Dat stelt een voormalig technisch controller in EenVandaag.

Hij zette onder druk zijn handtekening onder een formulier waarmee de noodzakelijke vervanging van het landingsgestel van het ramptoestel tot drie keer toe werd uitgesteld.

Destijds ging bij Martinair winst boven veiligheid, aldus de voormalige technicus. "Deze machine stond gepland voor een landingsgestelwisseling, daar is in totaal drie keer uitstel voor verleend. En het mag maar twee keer, maximaal twee keer."

De door Martinair en de Staat beweerde windschering die oorzaak zou zijn van de ramp wordt door zowel Nederlandse als buitenlandse deskundigen van tafel geveegd. Maar experts die deze mening zijn toegedaan worden monddood gemaakt. 

Advocaat Jan Willem Koeleman, die slachtoffers en nabestaanden bijstaat, heeft enkele geheime stukken in bezit gekregen. Wegens geheimhouding mag hij de stukken niet vrijgeven, maar hij zegt daarover het volgende: “Het bevestigt onze mening over de gang van zaken. We zijn de procedure begonnen omdat we vinden dat de Staat verkeerd heeft gehandeld en uit deze stukken blijkt dat ze een eigen mening hebben gevormd die onjuist is.”

Het toestel was een aantal dagen voor kerst met 340 mensen aan boord vertrokken van Schiphol naar Faro, waar het op de luchthaven neerstortte. Daarbij kwamen 56 mensen om het leven en raakten meer dan honderd mensen zwaargewond. 

Categorie:
Provincie:
Tag(s):