vrijdag, 5. augustus 2016 - 9:08 Update: 05-08-2016 10:08

'Nederlander heeft nog steeds moeite met unieke karakter Gay Pride'

'Nederlander heeft nog steeds moeite met unieke karakter Gay Pride'
Foto: Archief EHF/ foto ter illustratie
Amsterdam

Hoewel de Amsterdam Gay Pride al 21 jaar bestaat en jaarlijks honderdduizenden bezoekers trekt, heeft de Nederlander nog steeds moeite met het unieke karakter van de Gay Pride. Dit blijkt vrijdag uit een Evenementen Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 1.600 Nederlanders.

'Men vindt het evenement ‘erg apart maar tegelijkertijd weinig sympathiek’, zo laat het onderzoeksbureau weten. SAIL Amsterdam is het populairste evenement, gevolgd door Pinkpop en de Huishoudbeurs.

Amsterdam Gay Pride evenement nog steeds niet ingeburgerd

Van alle evenementen in Nederland is de Gay Pride het meest onderscheidend blijkt uit het merkenonderzoek. ‘Een uniek imago is vrijwel altijd positief voor een merk, maar voor de Gay Pride heeft deze eigenschap duidelijk ook een keerzijde’, analyseert merkadviseur Hendrik Beerda. 

‘Zelfs na 21 jaar is dit jaarlijkse feest rond vrijheid en diversiteit nog steeds niet ingeburgerd bij de gemiddelde Nederlander. Hoewel de botenparade jaarlijks honderdduizenden bezoekers trekt en talloze bedrijven op allerlei manieren inhaken op het feest, zijn de tv-beelden kennelijk te gewaagd voor de thuisblijvers. Vooral lager opgeleide mannen die buiten de Randstad wonen, hebben moeite met het gay festijn. De uitdaging voor de Gay Pride is om in de komende jaren onder een bredere bevolkingsgroep een sympathiek imago op te bouwen.’

Culturele evenementen scoren wél positief door af te wijken

De meeste topevenementen bevinden zich in de cultuursector. De twintig nationale festivals en culturele manifestaties onderscheiden zich door in de programmering sterk af te wijken van de gebaande paden. Opvallend is dat het deze cultuurorganisaties, in tegenstelling tot de Gay Pride, daarmee wél lukt om sympathie te kweken onder de brede bevolking. 

In de top-10 van non-conformistische evenementen bevinden zich acht cultuurfestivals. Oerol wordt gezien als het meest afwijkende festival. Ook het International Film Festival Rotterdam en cabaretfestival Cameretten worden als zeer non-conformistisch ervaren. 

Amsterdam is dé evenementenstad van Nederland

In Amsterdam worden veruit de meeste evenementen met een nationale uitstraling georganiseerd. De hoofdstad staat bovenaan met topmerken als SAIL, de Huishoudbeurs en de Gay Pride. Verder heeft Amsterdam de meeste culturele succes-evenementen, met de Uitmarkt en het Prinsengrachtconcert als nationale iconen. 

De nummer twee positie op de ranglijst van steden met de meeste topevenementen heeft Utrecht vooral te danken aan de succesvolle consumentenbeurzen in de Jaarbeurs. Daarnaast heeft het Nederlands Film Festival een sterke reputatie. Voor Rotterdam en Den Haag zijn respectievelijk de finale van de KNVB beker en het Bevrijdingsfestival de hoogtepunten op de evenementenkalender. 

Tien sportevenementen in top-50 zijn het meest geliefd

De nationale evenementen top-50 bevat slechts tien sportevenementen. Gemiddeld vormen deze tien echter wel het populairste segment van de evenementenmarkt. Na sport volgen de stadsfestijnen en de cultuurfestivals. Publieksbeurzen, die vooral in de RAI en de Jaarbeurs plaatsvinden, zijn het minst populair.  

De meest geliefde, nationale sportevenementen zijn het NK Schaatsen, de KNVB beker en de TT Assen. Wat de sportevenementen vooral zo populair maken zijn de internationale allure en sympathieke deelnemers. ABN AMRO World Tennis Tournament wordt gezien als het sportevenement met het meeste internationale aanzien. Voor de Nederlandse topsporters bij het NK Schaatsen voelt men de meeste sympathie.

Beste sfeer en horeca tijdens Vierdaagsefeesten in Nijmegen

‘Van de 33 imagofactoren waarop alle evenementen zijn onderzocht, blijkt de sfeer het belangrijkste ingrediënt te zijn voor een succesvol evenement’, verklaart merkadviseur Hendrik Beerda. Bij de Vierdaagsefeesten is de sfeer het best volgens de Nederlandse bevolking. Ook wat betreft horeca staan deze jaarlijkse feesten rond de Nijmeegse wandelvierdaagse op de eerste plaats. Als het om eten en drinken gaat, scoren ook de Tilburgse Kermis en de jaarlijkse, Leidse viering van de overwinning op de Spanjaarden, het Leidens Ontzet, hoog.

Meeste groei bij Vakantiebeurs

Met het Evenementen Merkenonderzoek wordt ook gemeten welke organisaties de hoogste bezoekersgroei kunnen verwachten. Op deze populariteitsfactor blijken vooral Amsterdamse organisaties het goed te doen. In de top-10 van groeiers bevinden zich vijf Amsterdamse organisaties, waaronder SAIL en de Gay Pride.  Bij de Vakantiebeurs is de groeiverwachting het hoogst. 

Categorie:
Provincie:
Tag(s):