maandag, 16. augustus 2010 - 13:10

Druk op touringcarchauffeurs leidt tot onveiligheid

Werkgevers in de touringcarbranche zetten chauffeurs onder druk om langer door te rijden en korter pauze te nemen. Dit meldt de FNV maandag op zijn website.

Deze druk leidt tot gevaarlijke situaties. Mogelijk is ook het ongeluk met een touringcar van Eurolines bij het Franse Crespin afgelopen weekend veroorzaakt door vermoeidheid van de chauffeur. FNV Bondgenoten brengt vandaag een zwartboek uit.

Brigitta Paas, bestuurder bij FNV Bondgenoten: ‘Als vakbond maken we ons grote zorgen over de veiligheid van de chauffeurs én de passagiers.’

Vuile Was
In 2009 startte FNV Bondgenoten de actie 'Vuile Was'. De bond riep chauffeurs op hun uren- en loonstaten te laten controleren. Als chauffeurs een door hun baas toegewezen rit niet accepteren omdat ze de wettelijke rusttijden willen naleven, dreigen ze hun baan te verliezen.

Paas: ‘Aan de hand van deze staten kan je heel makkelijk achterhalen of een werkgever de chauffeur conform de cao betaalt. Uit onze inventarisatie blijkt dat chauffeurs op grote schaal niet het loon krijgen waar ze recht op hebben omdat werkgevers de cao niet naleven. In het hoogseizoen kan dit maandelijks honderden euro’s schelen.’

Intimidatie
Chauffeurs die hun werkgever erop aanspreken dat ze recht hebben op meer loon krijgen minder (lucratieve) ritten toegewezen of kunnen op zoek gaan naar een andere baan. ‘Angst en intimidatie zijn inmiddels zo normaal geworden dat de chauffeurs het niet eens meer als zodanig benoemen’, zegt Paas.

Zwartboek
De grootste misstanden heeft de vakbond verzameld in het 'Zwartboek Sector Besloten Busvervoer'. De meest voorkomende overtredingen van de cao zijn: het niet betalen van de toeslagen, het te laat of niet verstrekken van de roosters en de onjuiste werkverdeling aan de verschillende chauffeurs.

Keurmerk wassen neus
FNV Bondgenoten constateert dat een zeer beperkt aantal bedrijven in Nederland conform de reglementen van de Stichting Keurmerk Touringcarbedrijf werkt. Dat is ook de reden waarom de vakbond in mei 2009 uit het College van Deskundigen van de Stichting Keurmerk Touringcarbedrijf stapte.

Saillant detail is dat de stichting wordt voorgezeten door een van de werkgevers bij wie FNV Bondgenoten namens diverse werknemers vorderingen heeft ingediend. Momenteel heeft de vakbond voor haar leden 64 vorderingen uitstaan, variërend in hoogte van € 28,65 tot € 16.503,28. In totaal staat er voor € 155.012,41 bruto en € 94.140,96 netto aan vorderingen uit.

Geen vaste baan
In de touringcarbranche werken 7.766 chauffeurs, van wie 1.674 (21,56 procent) fulltimers en 765 (9,65 procent) parttimers in vaste dienst zijn. Van het totale aantal werknemers werkt tweederde op basis van een flexcontract.
Provincie:
Tag(s):