maandag, 24. oktober 2022 - 11:27

Verkoop aan de deur grote ergernis voor consumenten

Deurbel
Foto: Archieffoto ter illustratie FBF
Den Haag

Consumenten zijn slecht te spreken over verkoop aan de deur. Dit blijkt uit consumentenonderzoek dat de Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft laten uitvoeren. Ruim de helft van de consumenten heeft met enige regelmaat een verkoper aan de deur gehad. Vooral energiecontracten worden op deze manier aan de man gebracht, evenals loterijen, telefonie en internet en goede doelen.

Van de mensen die ervaring hebben met deurverkoop ervaart 45% deze vorm van verkoop als (zeer) negatief. Consumenten vinden deurverkoop niet nuttig, onprettig en onbetrouwbaar. Ook zegt 90% van de bevraagde consumenten dat verkoop aan de deur niet in hun belang is. Op de vraag wat men zou willen veranderen aan deurverkoop zegt iets minder dan de helft van de respondenten het een goed idee te vinden als het wordt verboden. De ACM deelt deze uitkomsten met de wetgever, het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK).

De klachten die de ACM ontvangt over verkoop aan de deur gaan met name over de verkoop van energiecontracten. Eén energieleverancier waarover de ACM regelmatig klachten kreeg, heeft na gesprekken met de ACM zijn protocollen voor verkoop aan de deur aangepast en de interne controle verscherpt. Zodra dit bedrijf weer start met het aan de deur verkopen van energiecontracten zal de ACM controleren of de genomen maatregelen in de praktijk voldoende zijn. Vanwege de huidige situatie op de energiemarkt bieden leveranciers vrijwel geen energiecontracten aan via verkoop aan de deur. Omdat naast energiecontracten ook andere producten aan de deur worden verkocht vond de ACM het zinvol om aandacht te besteden aan dit onderwerp.

 

Categorie:
Provincie: