woensdag, 9. mei 2018 - 11:42 Update: 09-05-2018 12:17

ING verwelkomt meer klanten ondanks salarisrel topman

ING verwelkomt meer klanten ondanks salarisrel topman
Foto: Archief EHF
Amsterdam

Bij de presentatie van de cijfers over het eerste kwartaal heeft ING laten weten dat de grote maatschappelijke opheft over het salaris van topman Ralph Hamers de bank per saldo geen klanten gekost heeft. Dit melden meerdere media woensdag.

De bank heeft er volgens eigen zeggen juist klanten bijgekregen. Niet alleen wereldwijd, maar volgens de bank ook in Nederland. In de eerste drie maanden van dit jaar kreeg ING er 400.000 klanten bij. Weliswaar gaat het om veel nieuwe klanten in het buitenland, maar ook in Nederland groeide de bank. 

Voorlopig niet naar het buitenland 

Hamers heeft aangegeven voorlopig niet naar het buitenland te vertrekken nu zijn salaris niet omhoog gaat. Dit zegt hij in het NOS Radio 1 Journaal. De topman zou een salarisverhoging van 50 procent krijgen en per jaar dan ruim 3 miljoen euro gaan verdienen. Maar onder druk van personeel, politiek en de maatschappelijke onvrede heeft ING daarvan afgezien. Na de ophef gaven veel klanten aan over te willen stappen van bank en lieten ASN en SNS weten enkele duizenden nieuwe rekeninghouders erbij gekregen te hebben. 

Maar de ophef over het salaris van Hamers heeft dus niet tot een kleiner klantenbestand voor ING geleid. Daarbij moet wel aangetekend worden dat de salarisrel zich afspeelde in maart, de laatste maand van het kwartaal. Het is dus mogelijk dat er in de eerste twee maanden meer klanten bij zijn gekomen dan er in de derde maand afgingen. Maar daar doet de bank dus geen uitspraken over., aldus RTL Nieuws.

De nettowinst van ING Group steeg met 7,2 procent ten opzichte van het eerste kwartaal in 2017 tot ruim 1,2 miljard euro.