maandag, 11. april 2016 - 16:28 Update: 11-04-2016 16:39

Belgisch 'medicijn' Prolongitudine verlaagt kans op kanker met 30%

Belgisch 'medicijn' Prolongitudine verlaagt kans op kanker met 30%
Foto: Belgische stichting tegen kanker
Brussel

De Belgische Stichting tegen Kanker is maandag een ludieke campagne gestart om Europese Code tegen Kanker bekend te maken.

'Medicijn' Prolongitudine

Prolongitudine® is een “mirakelmethode” die voorgesteld wordt in een geneesmiddelenverpakking. De verpakking belooft een daling van jouw risico op kanker met meer dan een derde. 

Er zit echter geen medicijn in het doosje, maar een bijsluiter met daarop de 12 tips tegen kanker van de Europese Code tegen Kanker. En deze 12 tips doen jouw risico op kanker effectief dalen met meer dan een derde!

Europese Code tegen Kanker

De Europese Code tegen Kanker is een initiatief van het IARC (International Agency for Research on Cancer), dat deel uitmaakt van de Wereldgezondheidsorganisatie. De Code wordt financieel ondersteund door het Gezondheidsprogramma van de Europese Unie. Het is een synthese van de beste manieren om kanker zo weinig mogelijk kans te geven. 

Het streefdoel is het aantal kankers én het sterftecijfer naar beneden halen. Het IARC stelt dat meer dan een derde van het totaal aantal overlijden door kanker vermeden kan worden als iedereen de aanbevelingen van de Europese Code tegen Kanker zou volgen. Het is dus van cruciaal belang om de code zo wijd mogelijk te verspreiden en toe te passen. 

De eerste code tegen kanker werd in 1987 gepubliceerd, deze nieuwe versie is de vierde en integreert de nieuwste publicaties en wetenschappelijke ontdekkingen. Het is de meest betrouwbare en duidelijke bron van wetenschappelijk bewezen manieren die jouw risico op kanker zo laag mogelijk houden. 

De campagne “Prolongitudine®” 

De “Prolongitudine®”-campagne van Stichting tegen Kanker wil de code in zijn geheel promoten. De 12 tips zijn namelijk vooral effectief als ze allemaal gevolgd worden. Één tip op zich volgen, is niet voldoende. 

In samenwerking met 3 vakverenigingen - de Algemene Pharmaceutische Bond, Domus Medica en de Société Scientifique de Médecine Générale – verspreidt Stichting tegen Kanker displays met de “bijsluiter” met zijn 12 tips bij apothekers en in wachtzalen van huisartsen. Daarnaast komt er ook een mediacampagne om het grote publiek te sensibiliseren. 

Mirakeloplossingen bestaan niet. Vaak gaat er oplichterij schuil achter zulke beloftes. Maar er is een wetenschappelijk bewezen manier om je risico met meer dan een derde te verlagen: de Europese Code tegen Kanker. Om er zeker van te zijn dat deze campagne goed zou overkomen bij het brede publiek, werd het “Prolongitudine”-concept getest bij een panel. De conclusies wezen aan dat de boodschap goed begrepen werd.

Categorie: