Sinds 2010 zijn er in Nederland ruim 1 miljoen e-bikes verkocht. Vorig jaar was volgens de BOVAG bijna één op de drie nieuwe fietsen een elektrische. Door de stijgende verkoop stijgt ook het aantal klachten. Zo blijken de accu's sneller kapot te gaan dan verwacht. Uit de test komt naar voren dat een kwart van de batterijen al na drie jaar de geest geeft. "De e-bikes van de goedkopere merken begeven het het snelst. Maar ook de gevestigde namen bezuinigen op kwaliteit om te kunnen concurreren met de goedkopere modellen. Vergeet ook niet dat de fabrikanten veel geld verdienen aan de vervanging van de batterijen."
Brand door accu
Maar in België waarschuwt de brandweer en coördinator brandveiligheid van Binnenlandse Zaken zelfs mensen met een elektrische fiets. In slechts één maand tijd zijn twee woningbranden ontstaan tijdens het opladen van een elektrische fiets. De accu's waren door oververhitting tijdens het laden in brand gevlogen. Bart Vandenbussche van Brandweervereniging Vlaanderen raadt consumenten in de krant Het Laatste Nieuws aan om waakzaam te zijn, "omdat het om lithium-ionbatterijen gaat, die niet te blussen vallen bij een brand", zegt hij.