“Kwaliteit, zekerheid en veiligheid vormen de basis voor duurzame werkgelegenheid en dat hebben we vandaag willen uitstralen”, zegt Jan van den Brink, bestuurder Luchtvaart bij FNV. Dit schrijft FNV op de website.
Effect van het volgens de regels werken
Vandaag vertrokken er tot 18.00 uur 22 vluchten met (geringe) vertraging. Daarmee viel de overlast voor de passagiers mee. Vertragen was niet het doel van FNV Luchtvaart. Wel is duidelijk dat er spanning zit op de verhouding van het aantal medewerkers, het aantal vluchten en werken volgens de regels. “Wij noemen dat te hoge werkdruk”, laat Walter van der Vlies, platformmedewerker bij KLM weten, “en die moet omlaag.” Verder zijn er minimaal 11 binnenkomende vluchten te laat gelost.
Opmerkelijk was verder dat de afhandeling van een Boeing777 normaal gesproken ongeveer 30 minuten duurt, maar bij het werken volgens de regels liep die tijd op tot 55 minuten. Ook zijn de voertuigen streng gecontroleerd. Het bleek dat flink wat voertuigen niet helemaal voldoen aan de gestelde eisen; die staan nu allemaal klaar voor reparatie.
“Het geheel overziend moeten we vaststellen dat het signaal aan de KLM duidelijk is, zonder dat de reizigers veel hinder hebben ondervonden. Daarmee is het doel van deze actie gehaald. KLM bagatelliseert het effect van de actie. Daarom gaan we door met onze aanpak om de race naar beneden te stoppen en een goede cao te verwerven”, reageert Leen van der List, Projectleider FNV Schiphol.
Zondag 21 augustus vervolg
FNV zal morgen opnieuw 230 KLM-medewerkers oproepen om te werken volgens de regels en daarbij tussen 09.00 uur en 13.00 uur in het bijzonder aandacht te besteden aan een aantal werkinstructies. Omdat het op zondagmorgen wat drukker is dan op zaterdagmiddag, mag worden verwacht dat nog duidelijker zal worden dat de werkdruk bij KLM te hoog is.