Rijkswaterstaat heeft daarom uit veiligheidsoverwegingen besloten om met ingang van dinsdag 11 oktober geen vrachtverkeer meer toe te laten op de brug om verdere overbelasting te voorkomen. Dit betreft alle voertuigen zwaarder dan 3,5 ton. De brug blijft normaal beschikbaar voor personenauto’s.
Vrachtverkeer moet omrijden via de A2 en A16 en wordt geïnformeerd via borden boven en langs de weg. Hierop zal gehandhaafd worden. Per dag rijden ongeveer 95.000 voertuigen over de brug, 18.000 hiervan zijn vrachtwagens.
Versteviging
Op grond van de eerste onderzoeksresultaten had Rijkswaterstaat al besloten om binnen nu en 2 maanden de brug aan de onderkant te verstevigen. Op dit moment wordt onderzocht of dit nog versneld kan worden.
Onderzoek
In verband met de verbreding van de A27 is onder andere gekeken naar de belastbaarheid van de 55 jaar oude Merwedebrug. Uit de berekeningen bleek dat de stalen draagbalken van de brug mogelijk tekenen van overbelasting vertonen. Na diverse metingen en een visuele inspectie is besloten tot nader onderzoek. Uit voorzorg heeft Rijkswaterstaat vorige week besloten om geen extreem zwaar verkeer toe te laten op de brug. Nu er ook onderzoek aan de 2e boog is verricht is dit uitgebreid tot alle vrachtverkeer.