maandag, 10. juli 2017 - 19:46

Europese Commissie draagt fors bij aan onderzoek verbetering spoor

Europese Commissie draagt fors bij aan onderzoek verbetering spoor
Foto: Archief EHF/ foto ter illustratie
Terneuzen

Zeeland Seaports, Havenbedrijf Gent, gemeente Terneuzen en provincie Zeeland dienden begin dit jaar namens een breed consortium van bedrijven en overheden een onderzoeksvoorstel in ter verbetering van de spoorinfrastructuur in en tussen de havengebieden van Terneuzen en Gent. Onlangs is door de Europese Commissie een positief subsidiebesluit genomen over deze CEF-aanvraag en zij draagt dan ook zo’n 650.000 euro (50%) bij aan de studie.

Huidig spoor kan beter

In het kader van de gezamenlijke spoorstrategie van Havenbedrijf Gent en Zeeland Seaports zijn de spoor-bottlenecks in kaart gebracht, zoals de Sluiskilbrug (NL), de Wiedauwkaaibrug (B), de bundels  Sas van Gent (NL) en Zandeken (B) en rangeerstation Gent-Zeehaven, alsook de ‘missing link’ aan de oostzijde van het kanaal. Deze laatste wordt als grootste bottleneck gezien, en bij Gent-Zeehaven is behoefte aan langere sporen. Bedrijven in de grensoverschrijdende regio Gent – Terneuzen ondervinden concurrentienadelen door langere reistijd en extra kosten die gemaakt moeten worden.

Zeeland Seaports en Havenbedrijf Gent dienden daarom samen met gemeente Terneuzen en provincie Zeeland een onderzoeksvoorstel ter verbetering van de spoorinfrastructuur in bij de Europese Commissie. Ook provincie Oost-Vlaanderen en Stad Gent sloten zich aan als financiers. De uitkomst van deze driejarige studie zal gaan gelden als belangrijk instrument bij verdere investeringsbesluiten door overheden voor de noodzakelijke werken ter verbetering voor het spoor. Door middel van de studie worden dan ook alle facetten onderzocht die nodig zijn ter voorbereiding hiervan.

Onder meer wordt gekeken naar de risicogevoeligheid van het spoor in de regio (o.a. de overgangen Sluiskilbrug en Wiedauwkaaibrug) en de spoorcapaciteit die in de toekomst nodig zal zijn in dit zich snel ontwikkelende gebied. Ook worden de mogelijkheden voor personenvervoer op het spoor bekeken en worden verschillende financieringsmogelijkheden verkend.

Forse bijdrage voor studie met een breed draagvlak

Het driejarige onderzoek kost in totaal ongeveer 1,3 miljoen euro. De Europese Commissie betaalt de helft: zo’n 650.000 euro. Zeeland Seaports, provincie Zeeland, gemeente Terneuzen, Havenbedrijf Gent, Stad Gent en provincie Oost-Vlaanderen nemen de andere helft op zich.

Categorie:
Provincie: