dinsdag, 26. februari 2019 - 20:08 Update: 27-02-2019 20:01

Nederlandse staat neemt zelfde belang in AirFrance-KLM als Frankrijk

Nederlandse staat koopt net zoveel aandelen AirFrance-KLM als Frankrijk nu heeft
Foto: Archief EHF/ foto ter illustratie
Nederlandse staat koopt net zoveel aandelen AirFrance-KLM als Frankrijk nu heeft
Foto: Archief EHF/ foto ter illustratie
Den Haag

De Nederlandse staat heeft als aandeelhouder van AirFrance-KLM aandelen bijgekocht waardoor het nu net zoveel aandelen bezit als Frankrijk. Dit heeft minister Hoekstra van Financiën zojuist in een speciale persconferentie in Den Haag bekendgemaakt.

14% aandelen

De Nederlandse Staat had al 5,9% van alle aandelen AirFrance-KLM in haar bezit meer om op gelijk niveau te komen zijn er extra aandelen ter waarde van 680 miljoen euro bijgekocht waardoor het Nederlandse aandelenpercentage is gestegen naar 14,0%. Frankrijk bezit op dit moment 14,3% van de aandelen. Hoekstra gaf in de persconferentie aan dat Nederland er naar streeft ook richting de 14% aandelen te willen aankopen. 

Invloed uitoefenen op ontwikkelingen

Met het aandelenpakket wil het kabinet rechtstreeks invloed kunnen uitoefenen op toekomstige ontwikkelingen bij de holding Air France-KLM zodat de Nederlandse publieke belangen optimaal gewaarborgd kunnen worden.

Brief aan 2e Kamer

De ministers Hoekstra (Financiën) en Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) hebben op 26 februari 2019 de Eerste en Tweede Kamer per brief geïnformeerd over de aandelenaankoop. De verwerving van aandelen is op 20 februari 2019 gestart en inmiddels heeft de Nederlandse staat 12,68% van de aandelen van Air France-KLM in handen.

Publieke belang gewaarborgd

De aankoop door de Nederlandse Staat is volgens de Nederlandse regering nodig om de publieke Nederlandse belangen voor partijen als KLM en Schiphol te waarborgen. De positie van luchthaven Schiphol en zijn belangrijkste gebruiker KLM zijn van groot belang voor de Nederlandse economie en de werkgelegenheid. Direct en indirect zijn duizenden banen gemoeid met de luchthaven en het intercontinentale netwerk van bestemmingen van KLM. Dat netwerk is bovendien een belangrijke reden voor buitenlandse ondernemingen om zich in Nederland te vestigen. De afgelopen jaren is echter gebleken dat belangrijke beslissingen over de strategie van KLM steeds vaker op het niveau van de holding Air France-KLM werden genomen. Daarnaast verliepen gesprekken over versterking van bestaande afspraken over het publieke belang (staatsgaranties) en inrichting van het bestuur moeizaam.

Formele invloed

Met de verwerving van aandelen in Air France-KLM is nu formele invloed op het hoogste niveau binnen de holding verkregen en is het publieke belang van de Nederlandse staat beter geborgd bij toekomstige besluitvorming. 'Rechtstreekse betrokkenheid is hiervoor noodzakelijk', aldus minister van Financiën Hoekstra. Daarnaast wil het kabinet met het aandeelhouderschap in de holding laten zien dat het gelooft in de samenwerking van Air France en KLM en in een strategisch partnerschap met Frankrijk in deze luchtvaartmaatschappij.

Gesprekken voortgezet

Naast dit aandelenpakket wordt het gesprek met Air France en de Franse staat voortgezet over de staatsgaranties en de governance. Nadere afspraken tussen Air France-KLM en KLM over het bestuur en de positie van KLM CEO Pieter Elbers zijn al gemaakt.

Concurrerender

Dit alles bij elkaar geeft het Nederlandse kabinet nu voldoende vertrouwen dat de Nederlandse publieke belangen, die samenhangen met het bestemmingennetwerk op Schiphol en het vestigingsklimaat van Nederland beter kunnen worden geborgd. Hoekstra: 'Dit maakt dat Air France-KLM zich op de toekomst kan richten waarin het de stevige concurrentie met andere luchtvaartmaatschappijen aan zal moeten kunnen. Het bedrijf zal daarvoor concurrerender moeten worden. Dat is in het belang van KLM en Schiphol en dus in het publieke belang van Nederland. Als aandeelhouder in Air France-KLM én in KLM zit de Nederlandse staat er bovenop.'

Categorie:
Provincie: