vrijdag, 3. januari 2020 - 11:28 Update: 03-01-2020 11:36

Consumentenbond: Online opzeggen wordt vaak moeilijk gemaakt

inlog-wachtwoord
Foto: Bon
Den Haag

De Consumentenbond heeft na onderzoek van 125 populaire diensten vastgesteld dat bij één op de 3 bedrijven online opzeggen lastig of zelfs onmogelijk wordt gemaakt. Dit meldt de Consumentenbond vrijdag.

Opzegmogelijkheden

De Consumentenbond bekeek de opzegmogelijkheden op sites van onder meer verzekeraars, energieleveranciers en goede doelen. Ook werd gekeken hoe accounts kunnen worden verwijderd bij bijvoorbeeld webwinkels, datingsites en social media-platforms. 

Weggestopte opzegopties

'Vooral energiebedrijven, kranten en goede doelen maken het voor klanten lastig om online op te zeggen. Informatie over online opzeggen is vaak diep weggestopt op de site. Ook sturen veel van deze bedrijven nadrukkelijk aan op telefonisch contact, zonder te wijzen op andere, online opzegmogelijkheden', aldus de Consumentenbond.

E-mail sturen om op te zeggen

Sommige webwinkels zitten klanten dwars bij het verwijderen van hun (gratis) account. Zo moeten klanten van Blokker en Fonq een e-mail sturen als zij hun account willen laten verwijderen. Maar deze procedure is haast onvindbaar doordat ze is weggestopt in de privacyverklaring.

Geen drempels

Niet alle dienstverleners werpen drempels op. Vooral financiële instellingen, zoals banken en schadeverzekeraars, maken opzeggen eenvoudig. Dat kan meestal vanuit de eigen klantomgeving. Hetzelfde geldt voor streamingdiensten, zoals Netflix, Pathé Thuis en Videoland, en de meeste datingsites.

Beterschap en smoezen

Naar aanleiding van het onderzoek van de Consumentenbond pasten 10 bedrijven hun website direct aan, waaronder Greenchoice, RTL XL en Ticketmaster. Nog eens 6 bedrijven, waaronder 4 goede doelen, beloofden beterschap. De rest kwam vooral met smoesjes, zoals ‘klanten vinden het prettiger om te bellen’. Ook beweren deze bedrijven ze dat ze nooit klachten krijgen over opzeggen.

Verplicht

Volgens de Wet van Dam moeten consumenten een overeenkomst op dezelfde manier kunnen opzeggen als waarop die is afgesloten. Een online afgesloten abonnement moet dus ook online beëindigd kunnen worden. Helaas zegt de wet zegt niets over hoe duidelijk die optie aangeboden moet worden. De Consumentenbond adviseert consumenten om per e-mail op te zeggen, ook als die mogelijkheid niet actief wordt aangeboden.

Categorie:
Provincie: