zaterdag, 30. augustus 2014 - 12:06 Update: 31-08-2014 13:56

Online shoppen wordt steeds populairder

Foto van kassabon supermarkt | Archief EHF
Foto: Archief EHF
Amsterdam

Bijna 6% van de Nederlandse consumenten bestelt weleens boodschappen online.

Dit is een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar. De frequentie van de bestellingen door de online shopper is daarnaast met meer dan 70% gestegen, waardoor de online bestedingen sinds vorig jaar zijn verdrievoudigd. Verder shopt de consument vaker buiten de landsgrenzen en koopt regelmatig levensmiddelen bij andere winkels dan een supermarkt. Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Deloitte naar de consumententrends binnen de supermarktbranche.

Hoewel het aantal consumenten dat online bestelt toeneemt en ook de frequentie van deze bestellingen een stijgende lijn laat zien, nam de besteding per bestelling afgelopen jaar juist 20% af. Zo bestelde de online shopper in 2013 nog voor 103 euro aan levensmiddelen per bestelling en is dit bedrag in 2014 gedaald tot gemiddeld 76 euro per bestelling.

Paul Op Heij, partner bij branchegroep Retail van Deloitte: “Het aantal supermarktketens dat deze online service aanbiedt, is toegenomen. Zij hanteren lagere of geen minimale bestelgrootte. Bestaande aanbieders hebben in navolging hiervan hun minimale bestelgrootte ook verlaagd of afgeschaft en dit zorgt voor een gemiddeld lagere besteding per bestelling. Ondanks de lagere besteding per bestelling, zijn de totale online bestedingen in levensmiddelen verdrievoudigd.”

Categorie:
Tag(s):