donderdag, 21. februari 2019 - 18:44 Update: 21-02-2019 19:37

'Grote bedrijven stoppen met reclames op YouTube na ontdekking pedonetwerk'

'Grote bedrijven stoppen met reclames op YouTube na ontdekking pedonetwerk'
Foto: Archief EHF/ foto ter illustratie
New York

Verschillende grote bedrijven hebben samenwerking met YouTube tijdelijk opgeschort en adverteren even niet meer op het videoplatform omdat een netwerk van pedofielen hierop actief zou zijn. Het gaat om bedrijven als Nestlé en Disney.

De pedofielen misbruiken YouTube om video's van elkaar met elkaar te delen. Het gaat op zich om onschuldige video's, maar pedofielen wijzen elkaar op onbedoeld suggestieve poses of bewegingen van kinderen. Dat meldt Bloomberg.com op de site.

YouTuber Matt Watson stuitte op het netwerk. Hij ontdekte dat pedofielen onder schuilnamen seksueel getinte reacties achterlaten bij kindervideo's. In een video legt Matt Watson uit hoe pedofielen te werk gaan. 'Wat ze doen is er een tijdscode inzetten.. En dat zijn de momenten in de video wanneer de kleine meisjes in compromitterende poses staan.' Of het gaat soms om kinderen in zwemkleding. En zo komen de pedofielen al gauw op een hele reeks video's terecht. Journalist Kenneth Dée legt het op VTM Nieuws als volgt uit: 'Als je op YouTube naar video's kijkt over voetbal of basketbal bijvoorbeeld, dan krijg je in de rechterkolom heel vaak andere video's aangeboden die daar ook wat op lijken. s ook over voetbal of basketbal. Als je klikt op video's met jonge meisjes, dan krijg je ook die aangeboden en krijg je in die kolom allemaal van dezelfde video's. Op die manier gaan ze elkaar vinden en krijg je ook de ene na de andere video met jonge meisjes voorgesteld.'

YouTube laat in een reactie aan het Vlaamse VTM weten dat wat de pedofielen doen onwettig is.  YouTube tegen VTM Nieuws: 'We hebben onmiddellijk actie ondernomen door accounts en kanalen te verwijderen, illegale activiteiten aan te geven aan de bevoegde autoriteiten en negatieve opmerkingen uit te schakelen. We blijven ons verder inspannen om misbruik sneller op te sporen en aan te pakken.'

Onder adverteerders die zich hebben teruggetrokken zijn onder meer Disney, Nestlé, Dr. Oetker en Epic Games.